لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

جمعی از خانواده های زندانيان سیاسی در مقابل دادستانی و دادگستری تهران تجمع کردند


 تجمع خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی تهران - عکس از وب سایت کلمه
تجمع خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی تهران - عکس از وب سایت کلمه
جمعی از اعضای خانواده زندانیان سیاسی زندان اوین که طی روزهای اخیر دست به اعتصاب غذا زده اند روز شنبه در مقابل دادستانی عمومی و انقلاب و همچنين دادگستری تهران تجمع کردند و خواهان رسيدگی به خواسته های اين زندانيان شدند.

دست کم ۱۶ تن از زندانيان پس از انتخابات رياست جمهوری، هم اکنون در اعتراض به برخوردهای نامناسب ماموران و زندانبانان و همچنين شرايط نامناسب بند ۳۵۰ زندان اوين، اعتصاب غذا کرده‌اند.

بر اساس گزارش های رسيده به «راديو فردا»، تجمع خانواده های اين زندانيان سياسی در مقابل دادستانی از ساعت ۱۰ صبح شروع شد و به دليل امتناع دادستان از ملاقات با آنان، در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقيقه ظهر پايان يافت. پس از آن، خانواده ها به مقابل دادگستری تهران رفتند و اقدام به دادن شعار و راهپيمايی در خيابان ۱۵ خرداد تهران کردند.

به دنبال آن، عليرضا آوايی، رئيس دادگستری تهران، به اين خانواده ها قول رسيدگی به مشکلات و خواسته های زندانيان، از جمله لغو محدوديت های تلفنی آنان، را داد.

در هر دو تجمع، خانواده های اين زندانيان سياسی، تصاوير آنان و نيز پلاکاردهايی را در دست داشتند.

بر اساس گزارش ها، در روزهای اخير، ۴۰ تن از زندانيان سياسی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوين به سلول های انفرادی منتقل شده اند.

در خواست خانواده ها

در همین حال روز جمعه جمعی از اعضای خانواده زندانیان سیاسی زندان اوین در نامه‌ای به دادستان تهران، با ابراز نگرانی از وضعیت بستگان زندانی خود که گفته می‌شود در پی انتقال به سلول‌های انفرادی دست به اعتصاب غذا زده‌اند، هشدار دادند در صورت عدم رسیدگی به درخواست‌هایشان، آنها نیز دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

به نوشته وب‌سایت خبری کلمه، به دنبال انتشار اخباری از اعتصاب غذای گروهی از زندانیان سیاسی در زندان اوین، جمعی از اعضای خانواده آنها روز جمعه با انتشار نامه‌ای خطاب به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از وی خواستند «هرچه سریع‌تر» به وضعیت بستگان‌شان رسیدگی کرده و به آنها اجازه ملاقات با زندانیان را بدهند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل کنند.

در این نامه با هشدار نسبت به «رفتارهای ناشایست» با زندانیان سیاسی آمده است: «اگر به این وضعیت رسیدگی سریع نکنید این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که با استفاده از سایر روش‌های مسالمت‌آمیز و حتی با پیوستن به اعتصاب غذای عزیزان‌مان آنها را در اعتراض به رفتارهای فراقانونی مقامات زندان و نقض حقوق شهروندی و قانونی‌شان همراهی کنیم.»

پیشتر گزارش‌هایی از انتقال چند تن از زندانیان سیاسی به سلول انفرادی و اعتصاب غذای آنها در برخی از سایت‌های اینترنتی منتشر شده بود.

بر اساس این گزارش‌ها کیوان صمیمی، مدیر مسئول ماهنامه «نامه» و از چهره‌های سیاسی نزدیک به نیروهای ملی مذهبی، بهمن احمدی‌امویی، روزنامه‌نگار، عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار دفتر تحکیم)، به همراه شماری دیگر از زندانیان وقایع پس از انتخابات در بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به برخورد مسئولان و زندانبانان با زندانیان و همچنین لغو ملاقات‌ها دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در این میان ژیلا بنی‌یعقوب، همسر بهمن احمدی‌امویی، روز پنج‌شنبه با بیان این که زندانیان نسبت به برخوردهای نامناسب در بند ۳۵۰ از سوی ماموران و زندانبانان اعتراض کرده‌اند، به رادیوفردا گفته بود: «الان سه روز است که بهمن اعتصاب غذا کرده و شش نفر دیگر نیز دو روز است که به این اعتصاب غذا پیوسته‌اند. تعدادی از آنها اعتصاب غذای «تر» و تعداد دیگری اعتصاب غذای «خشک» کرده‌اند و مسئله سلامتی آنها نگران‌کننده است.»

اعضای خانواده زندانیان سیاسی نیز در نامه خود خطاب به دادستان تهران در این باره نوشته‌اند: «از روز دوشنبه دوم مردادماه تمامی تلفن‌های بند ۳۵۰ زندان اوین قطع شده است. بر اساس اخبار رسیده قطع تلفن‌ها به دلیل انتقال برخی از زندانیان این بند به سلول‌های انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ و متعاقب آن اعتصاب غذای آنها صورت گرفته است. علت این اقدام مسئولان زندان، اعتراض زندانیان به رفتار ناشایست زندانبانان در زمان ملاقات روز دوشنبه و همچنین وضعیت نامناسب بند ۳۵۰ بوده است.»

در این نامه همچنین با بیان این که دست‌کم ۱۷ زندانی در سلول‌های انفرادی و اعتصاب غذا به سر می‌برند، آمده است: «ما جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین از روز دوشنبه دوم مرداد از وضعیت آنها بی‌خبر هستیم و با توجه به اعتصاب غذای آنها، جان و سلامتی عزیزان‌مان را در معرض خطر جدی می‌بینیم. تداوم قطع تلفن‌ در بند ۳۵۰ نیز بر نگرانی ما می‌افزاید، چرا که اگر اتفاق ناگواری نیفتاده بود، دلیلی هم برای قطع شدن تلفن‌ها وجود نمی‌داشت.»

خانواده‌های زندانیان سیاسی زندان اوین همچنین خواستار رسیدگی «هر چه سریع‌تر» دادستان تهران به وضعیت بستگان خود شده و افزوده‌اند: «ما خواهان پذیرش فوری تمامی خواسته‌های عزیزان‌مان و عذرخواهی مسئولان زندان به خاطر رفتار ناشایست و توهین‌آمیزشان هستیم تا آنها پیش از آن که فاجعه‌ای رخ دهد به اعتصاب غذای‌شان پایان دهند.»

آنها همچنین از عباس جعفری ‌دولت‌آبادی خواسته‌اند که برای معاینه زندانیان سیاسی که «پس از چند روز خودداری از خوردن و احتمالاً آشامیدن باید وضعیت ناگواری داشته باشند»، گروه‌های پزشکی به زندان اعزام کند.

به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خردادماه سال گذشته که اعتراض‌های گسترده‌‌ای را در شهرهای مختلف ایران در پی داشت، شمار زیادی از فعالان سیاسی، مطبوعاتی و معترضان بازداشت و بسیاری از آنها در «دادگاه‌های نمایشی» به چندین سال زندان محکوم شده‌اند و عده‌ زیادی نیز بدون هیچ گونه محاکمه‌ای همچنان در زندان به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG