لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

«تعلیق برنامه کشيش آمريکايی برای سوزاندن قرآن»


تری جونز، کشیش کلیسایی در ایالت فلوریدای آمریکا
تری جونز، کشیش کلیسایی در ایالت فلوریدای آمریکا
تری جونز، کشيش يک کليسای پروتستان در ايالت فلوريدای آمريکا که گفته بود قصد دارد در سالگرد حملات يازدهم سپتامبر، نسخه هایی از قرآن را بسوزاند، گفت این برنامه را به حالت تعلیق در آورده است.

تری جونز ابتدا بعد از ظهر پنجشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود که از این اقدام منصرف شده است.

به گزارش خبرگزاری های غربی، آقای جونز گفته بود که توانسته به نوعی معامله با یکی از رهبران جامعه مسلمانان آمريکا برسد که در ازای توقف برنامه سوزاندن قرآن، ساخت مرکز فرهنگی مسلمانان که قرار بود در نزديکی محل برج های سابق تجارت جهانی در نيويورک ساخته شود، متوقف شود.

این در حالی است که امام محمد المصری، رییس جامعه اسلامی مرکز ایالت فلوریدا، پس از این کنفرانس خبری توافق بر سر تغییر مکان مرکز فرهنگی در نیویورک را رد کرده و می گوید : تنها بر سر دیدار تری جونز با مسئول ساخت مرکز فرهنگی مسلمانان در نیویورک توافق شده بود .

اما پس از ساعاتی تری جونز در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که محمد المصری به وی دروغ گفته است.

وی افزود: بنا بر این ما از تصمیم خود منصرف نشده بلکه آن را به تعویق می اندازیم.

تصمیم تری جونز برای سوزاندن نسخه هایی از قرآن در روز یازدهم سپتامبر واکنش های شدیدی را درپی داشته است.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، هم به برنامه يک کليسا برای آتش زدن قرآن در روز يازدهم سپتامبر هشدار داده بود که اين اقدام گروه القاعده را تقويت کرده و می تواند به خشونت های جدی در کشورهايی چون پاکستان و افغانستان منجر شود.

آقای اوباما در گفت و گوی اختصاصی با برنامه «صبح بخير آمريکا» شبکه تلويزيونی ای بی سی با محکوم کردن اين اقدام گفته بود: «اين (اقدام) فرصتی طلايی برای يارگيری از سوی گروه القاعده است و می تواند به کارگيری افراد توسط آنها را افزايش دهد که خواستار عمليات انتحاری در شهرهای آمريکا و اروپايی هستند.»

رييس جمهور آمريکا از کشيش کليسای انجيلی گينزويل فلوريدا خواسته بود تا در تصميم خود تجديدنظر کند. وی همچنين گفت: «اين اقدام می تواند خشونت های جدی را در نقاطی چون پاکستان و افغانستان دامن بزند.»

تری جونز، کشيش کليسای انجيلی گينزويل فلوريدا که از آن با نام «مرکز پيوند جهانی کبوتر صلح» ياد می‌ شود، گفته بود در نهمين سالگرد وقايع تروريستی يازده سپتامبر، به منظور يادبود قربانيان اين واقعه و به منظور هشدار در مورد «تهديد‌های» ناشی از اسلام، از ساعت ۶ تا ۹ بعدازظهر روز يازده سپتامبر، صدها نسخه از قرآن را در محوطه اين مرکز به آتش کشيده خواهد شد.

ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان هم هشدار داده بود چنين کاری می تواند جان سربازان آمريکايی در عراق و افغانستان را به خطر اندازد.

اعلام اين برنامه خشم بسياری از مسلمانان و رهبران برخی از کشورهای اسلامی را برانگيخت و همزمان مقام های دولت باراک اوباما چنين طرحی را محکوم کردند.

در ايران، آيت الله صافی گلپايگانی، از مراجع تقليد در قم، تصميم اين کليسای آمريکايی را «موحش» توصيف کرده و گفته بود: «به شخص پاپ و ساير روسای مسيحی هشدار می ‌دهيم اگر چنين حادثه فجيع و غير انسانی در آمريکا اتفاق افتد حکومت آمريکا و شخص رئيس جمهور اوباما را مسئول و مستحق محاکمه و بازخواست می‌دانيم.»

همچنين آصف علی زرداری، رييس جمهور پاکستان، با «تقبيح» برنامه «آتش زدن قرآن» در فلوريدا آمريکا گفته بود چنين اقدامی ممکن است عواطف مسلمانان را در سراسر جهان جريحه دار سازد.

هند نيز که پس از اندونزی و پاکستان بيشترين جمعيت مسلمانان را در خود جای داده است از مقام های آمريکايی خواسته بود تا در اين زمينه «اقدام اساسی» صورت دهند و همزمان رسانه های اين کشور را از چاپ تصاوير مربوط به اين واقعه بر حذر داشته بود.
XS
SM
MD
LG