لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

اعتراضی دیگر به برگزاری کنگره جهانی فلسفه در تهران


داریوش آشوری، نویسنده و محقق، از امضاکنندگان بیانیه جدید
داریوش آشوری، نویسنده و محقق، از امضاکنندگان بیانیه جدید
در حالی که هنوز بیش از یک ماه به آغاز کنگره جهانی فلسفه در تهران باقی مانده، کشمکش‌ها و نظرهای موافق و مخالف در مورد برگزاری این گردهم‌آیی در ایران به دلیل شرایط ویژه کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری هم‌چنان ادامه دارد.

این بار گروهی از «دانشجویان، آموزگاران و نویسندگان عرصه فلسفه» در بیانیه‌ای به برگزاری این کنگره در ایران اعتراض کرده و از شرکت‌کنندگان خارجی و داخلی آن خواسته‌اند این کنگره یا به گفته آنها «نمایش مسخره» را تحریم کنند.

یونسکو، شاخه علمی – فرهنگی سازمان ملل متحد، که هر سال به مناسبت روز جهانی فلسفه کنگره‌ای را در یکی از کشورها برگزار می‌کند امسال تصمیم گرفته است که «کنگره جهانی فلسفه» را در تهران برگزار کند. این کنگره از ۳۰ آبان‌ماه تا دوم آذر برگزار خواهد شد.

در میان امضاکنندگان این بیانیه جدید که تاریخ روز سه‌شنبه گذشته، ۲۷ مهرماه، را بر خود دارد نام نویسندگان و متفکران برجسته‌ای چون داریوش آشوری، سیروس آرین‌پور، یحیی بزرگمهر، باقر پرهام، رامین جهانبگلو و محمدرضا نیکفر به چشم می‌خورد.

پیشتر نیز رامین جهانبگلو، متفکر و مدرس ایرانی فلسفه، که در کانادا تدریس می‌کند با تهیه طوماری از امضای متفکران با هدف تحریم کنگره جهانی فلسفه از فیلسوفان جهان خواسته بود که در این گردهمایی شرکت نکنند.

آقای جهانبگلو در گفت‌وگو با رادیوفردا در این باره گفت: «امروز دولت ایران، وزارت علوم و یا وزارت ارشاد دارند علوم انسانی و اساتید آن را از دانشگاه‌ها بیرون می‌کنند. بسیاری از اساتید را مانند خود من زندانی کرده‌اند و بعضی را به تبعید فرستاده‌اند و از طرفی هم می‌خواهند کنگره فلسفه برگزار کنند، اینها با هم تناقض دارد.»

اشاره این مدرس و متفکر ایرانی به حمله همه‌جانبه مقامات جمهوری اسلامی به علوم انسانی به دنبال ابراز نگرانی رهبر حکومت از تأثیر این علوم بر جوانان است.

اوایل شهریورماه سال ۱۳۸۸ و به دنبال آغاز اعتراض مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله علی خامنه‌ای از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایران در رشته‌های علوم انسانی ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه تازه متفکران ایرانی با اشاره به ریاست غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران در مجلس و از حامیان پروپاقرص محمود احمدی‌نژاد، آمده است: «این بدان می‌ماند که کنگره جهانی حقوق بشر را در تهران تشکیل دهند، آن هم به سرپرستی کسی چون قاضی مرتضوی!»

در این بیانیه، آقای حداد عادل، که دانش‌آموخته فلسفه و از نزدیکان سببی رهبر جمهوری اسلامی است، کسی معرفی شده است که «در همه موج‌های انقلاب فرهنگی از سردمداران سرکوب فرهنگی بوده است».

امضاکنندگان این بیانیه تازه همچنین با اشاره به موضوع کنگره یعنی «فلسفه: نظر و عمل» نوشته اند:‌ «حاصل نظر حکومت‌گران در مقام عمل در زندان‌های کهریزک و اوین،‌ به محاکمه کشاندن علوم انسانی، و نابکاری‌های دیگری از این دست متجلی شده است.»

در همین حال برخی از مدعوین این کنگره از جمله اتفرید هوفه، مسئول بخش فلسفه سیاسی دانشگاه توبینگن آلمان و از انگشت‌شمار اعضای غیرایرانی «انجمن حکمت و فلسفه ایران»، که بارها به ایران سفر کرده اعلام کرده‌اند که در این مراسم حضور نخواهند یافت.

اتفرید هوفه در مقاله‌ای در روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» با اشاره به سرکوب‌های اخیر در ایران برگزاری روز جهانی فلسفه در ایران را «خیانت به پیشبرد گفت‌وگوی آزاد بین همه فرهنگ‌ها» ارزیابی کرده بود.
XS
SM
MD
LG