لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

«برخورد با مطبوعات»؛ پرسش های شما


( لطفا با توجه به قوانين انتشار نظرات که در سمت چپ اين صفحه نوشته شده، نظرات خود را برای ما بفرستيد)

نه سال از زمانی می گذرد که بواسطه قتل يک روزنامه نگار ايرانی توسط گروه طالبان در شهر مزار شريف، روز ۱۷ مرداد ماه به عنوان «روز خبرنگار» تعيين شد تا اين قشر قلم بدست روزی از آن خود داشته باشد برای پاسداشت «آزادی بيان.»

امسال روز خبرنگار در حالی فرا رسيد که فشار بر نشريات و سايت های خبری و روزنامه نگاران از سوی دولت به شدت افز ايش يافته است.

توقيف مجدد روزنامه شرق، فيلترينگ خبرگزاری کار ايران، ايلنا، توقيف روزنامه هم ميهن و نشريه صدای اروميه فقط چند نمونه از افزايش فشار روزافزون دولت بر مطبوعات است.

همزمان تعدادی از روزنامه نگاران يا به دادگاه های انقلاب احضار شده اند یا توسط نيروهای امنيتی دستگير و اکنون زندانی هستند. از سوی ديگر، برخی از خبرنگاران از جمله علی فرحبخش، روزنامه نگار اقتصادی مدت مديدی است که به اتهام های گوناگون در زندان اوين بسر می برند.

«تبليغ عليه نظام»، «تشويش اذهان عمومی»، «تهاجم فرهنگی»، «توهين به مقدسات»، «زمينه سازی برای انقلاب نرم ومخملين» و اکنون «کودتای خزنده»؛ بخشی از اتهاماتی است که در ساليان گذشته به دفعات از سوی جمهوری اسلامی ايران متوجه «مطبوعات مستقل» شده است.

اقدامات شديد در برخورد با رسانه های ايرانی و محدوديت های فراوان که در سر راه روزنامه نگاران ايرانی برای ابراز عقيده و نظرات خود و يا بيان نابسامانی های مختلف که در جامعه وجود دارد با اعتراض سازمان های حقوق بشری و مدافعان حقوق مطبوعات روبرو شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز از جمله نهادهايی است که مساله سانسور در ايران و بازداشت خبرنگاران و بلاگرهای ايرانی را به صورت جدی پی گيری می کند. اخيرا اين سازمان طی اطلاعيه ای، دولت ايران را به «کودتای خزنده عيله مطبوعات» متهم کرد.

رضا معينی، مسئول بخش ايران سازمان گزارشگران بدون مرز مهمان بخش نظرخواهی وب سايت راديو فرداست تا به سوالات شما درباره وضعیت آزادی مطبوعات در ایران پاسخ دهد.

لطفا پرسش های خود را کوتاه و به فارسی و با در نظر گرفتن قوانين انتشار نظرات، که در سمت چپ همين صفحه می توانيد آنها را بخوانيد، برای ما بفرستيد.

XS
SM
MD
LG