لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

گروگان گيری سفارت آمريکا در تهران در آبان ۱۳۵۸


U.S. - John Limbert was appointed Distinguished Professor of International Affairs at the U.S. Naval Academy in August 2006 after retiring from the Foreign Service.
U.S. - John Limbert was appointed Distinguished Professor of International Affairs at the U.S. Naval Academy in August 2006 after retiring from the Foreign Service.

حمله دانشجويان پيرو خط امام به سفارت آمريکا در تهران در چهارم نوامبر برابر ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و به گروگان گرفتن کارمندان و کارکنان اين سفارتخانه يکی از نقاط عطف تاريخی روابط ايران و آمريکا است.

به باور بسياری از صاحبنظران روابط بين الملل سايه سنگين اين حادثه يکی از تاثير گذار ترين عوامل روابط دو کشور طی سال های پس از انقلاب در ایران بوده و هست.

بيست و هشت سال پس از حادثه گروگان گيری سفارت آمريکا در تهران اين موضوع همچنان در افکار عمومی دو کشور مطرح است و اين نشان می دهد که اين رويداد هنوز در خاطره جمعی مردم هر دو کشور اهميت خود را از دست نداده است.

در همين رابطه جان ليمبرت، يکی از کسانی که در جريان گروگان گيری سفارت آمريکا، که به مدت چهارده ماه گروگان دانشجويان پيرو خط امام بوده است، به سوالات خوانندگان راديو فردا در اين زمينه پاسخ می دهد.

جان ليمبرت، استاد ممتاز روابط بين الملل دانشگاه نيروی دريايی آمريکا، از جمله کسانی است که در جريان گروگانگيری سفارت آمريکا به مدت ۴۴۴ روز گروگان دانشجويان پيرو خط امام بوده است.

آقای ليمبرت، دکترای خود را در رشته تاريخ و مطالعات خاورميانه از دانشگاه هاروارد آمريکا اخذ کرده است. آقای ليمبرت دو کتاب با عنوان «در جنگ با تاريخ» در سال ۱۹۸۷ و «شيراز در عصر حافظ» در سال ۲۰۰۴ را تاليف کرده است.

پرفسور ليمبرت که در سال ۲۰۰۶ از وزارت امور خارجه امريکا بازنشسته شده، در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ رياست انجمن کارمندان سرويس خارجی آمريکا را برعهده داشت. وی همچنين در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ سفير آمريکا در جمهوری اسلامی موريتانی بوده است.

لطفا نظراتتان را با توجه به قوانين انتشار نظرات که در ستون سمت چپ می بينيد برای ما بنويسيد تا در همين صفحه منتشر شوند. (نظراتی که هر يک از اين قوانين را رعايت نکرده باشند، منتشر نخواهند شد.)

شما همچنين می توانيد با شماره تلفن پيامگير راديو فردا تماس بگيريد و نظرات خود را درباره اين موضوع بيان کنيد تا صدای شما از راديو فردا پخش شود. شماره تلفن پيامگير راديو فردا اين است: ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳

XS
SM
MD
LG