لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

تضاد دولت و ملت؛ سئوالات شما از همایون کاتوزیان


Iran -- Homayun Katouzian, Iranian economist, historian, political scientist and literary critic, with a special interest in Iranian studies, London, Undated
Iran -- Homayun Katouzian, Iranian economist, historian, political scientist and literary critic, with a special interest in Iranian studies, London, Undated

اخيرا چاپ تازه ای از کتاب تضاد دولت و ملت؛ نظريه تاريخ و سياست در ايران اثر دکتر همايون کاتوزيان، پژوهشگر علوم اجتماعی و اقتصادی، مورخ، ناقد ادبی و استاد دانشگاه آکسفورد، در تهران به بازار آمده است.

تضاد دولت و ملت در تاريخ معاصر ايران، از جمله نظرياتی است که بارها در آثار، مقالات و سخنرانی های دکتر کاتوزيان مطرح شده و وی به تشريح آن پرداخته است.

شهران طبری از رادیو فردا، پرسش های شما را با دکتر کاتوزیان در میان گذاشته است. برای خواندن این پاسخ ها که در سه بخش منتشر شده اند، بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

پاسخ های همایون کاتوزیان به پرسش های شما - قسمت اول

پاسخ های همایون کاتوزیان به پرسش های شما - قسمت دوم

پاسخ های همايون کاتوزيان به پرسش های شما - قسمت آخر

دکتر کاتوزيان معتقد است که از انقلاب مشروطه و آغاز پروژه «دولت سازی» در ايران، تا امروز، جامعه ايران با اين تضاد دست به گريبان بوده و برخلاف بسياری از جوامع غربی، همسو نبودن «ملت» و «دولت» (به معنای مدرن) در ايران تبعات سياسی، اجتماعی و اقتصادی بسياری در پی داشته است.

همزمان، دولت ها و نظام های سياسی حاکم بر ايران، جملگی در زمان قدرت نه تنها وجود چنين تضادی را رد می کنند، بلکه به کمک رسانه های وابسته به خود می کوشند تا «ملت» را حامی اصلی خود معرفی کنند.

آن گونه که دکتر کاتوزيان می گويد، از دست رفتن «مشروعيت» دولت، يکی از نخستين تبعات تضاد دولت و ملت است.

دکتر همايون کاتوزيان، همزمان با باز انتشار کتاب تضاد دولت و ملت؛ نظريه تاريخ و سياست در ايران ميهمان راديو فردا بود و به سوالات شما در اين زمينه پاسخ داد.

برای خواندن پاسخ های وی به پرسش هایی که در این صفحه منتشر شده اند، بر روی سه لینکی که در میانه همین مطلب وجود داشت، کلیک کنید.

XS
SM
MD
LG