لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

انتخابات آزاد بود یا نه؟


سرانجام انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه، ۲۴ اسفند ماه برگزار شد.

اما اصلاح طلبان که در مراحل مقدماتی بررسی صلاحيت ها انتقادهای تند و بی پرده ای عليه اجرا کنندگان انتخابات طرح کرده بودند، در مرحله رای گيری نيز رسما به وزارت کشور اعتراض کردند.

به گفته رييس ستاد تبليغاتی اصلاح طلبان، ناظران اين گروه سياسی که نقش تنها گروه منتقد دولت را در ايران بازی می کند، اجازه نيافتند تا بر سر صندوق های رای گيری حاضر شوند.

بعد از بررسی صلاحيت ها و رای گيری، در مرحله شمارش آرا، بار ديگر کسانی که لب به انتقاد گشودند اصلاح طلبانی بودند که اعلام کردند، ناظرانشان حتی در شمارش آرا نيز حضور نخواهند داشت چرا که از محل های شمارش آرا اخراج شده اند.

همه اين حوادث در حالی رخ دادند که اصولا اصلاح طلبان در برخی حوزه ها حتی نامزدی برای رقابت با محافظه کاران حاکم نداشتند.

ساعاتی پس از پايان رای گيری نيز ايالات متحده آمريکا اعلام کرد که انتخابات روز جمعه، از استانداردهای معمول جهانی فاصله داشته است.

در مقابل برخی رسانه های محافطه کاران که ترجيح می دهند خود را «اصولگرا» بنامند، می گويند که اصلاح طلبان انتخابات را باخته اند و می خواهند با «فرافکنی» علل باخت خود را توجيه کنند.

فارغ از نتيجه انتخابات، به نظر شما شکل برگزاری انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه با استانداردهای مورد نظر شما تطابق داشت؟

آيا اين انتخابات را می توانيد انتخاباتی «آزاد و دموکراتيک» بخوانيد؟ آيا روند رای گيری و شمارش آرا به نظر شما «منصفانه» است؟ اگر معتقديد که انتخابات روز جمعه نواقصی داشته، لطفا آنها را با ديگران در ميان بگذاريد.

و اگر فکر می کنيد که اين انتخابات از نظر شما، انتخاباتی ايده آل، آزاد، منصفانه و مطلوب بوده، لطفا نظرات خود را درباره انتقادهای مطرح شده بنويسيد.

برای نوشتن نظرات از ستون سمت چپ استفاده کنيد و قوانين انتشار نظرات که زير آن ستون نوشته شده را رعايت کنيد.

XS
SM
MD
LG