لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

شب چله در راه است


ايرانيان سی ام آذر ماه در جشنی شبانه با آخرين روز پاييز وداع می گويند؛ جشنی که از آن به عنوان جشن شب چله يا شب يلدا نام برده می شود.

اين جشن نمادين که همراه با گردهمايی خانواده ها برگزار می شود، باقی مانده جشن های شبانه ای است که ايرانيان در سده های گذشته برگزار می کردند و از آن جشن های رنگارنگ جز ردپايی به جا نمانده است.

شب چله برای ايرانيان شب تولد ميترا خداوندگار روشنايی است. آنها طولانی ترين شب سال را با گفت و شنود و خوردن آجيل و ميوه های سرخ فام به اميد پيروزی روشنی بر تاريکی سپری می کنند.

گفته می شود مراسم شب چله يا تولد ميترا که از آئين ميترائيسم برجای مانده، در زمان جنگ ايرانيان با يونانيان به آن کشور رفت و از آن طريق به روم رسيد و از آن پس اروپائيان آن را به عنوان شب تولد عيسی مسيح قرار دادند.

راديو فردا از شما دعوت می کند که بخشی از طولانی ترين شب سال را -شنبه سی‌ام آذر از ساعت ۹ شب به وقت ایران-، با ويژه برنامه هايی که به اين مناسبت تدارک ديده شده، همراه ما باشيد.

در ضمن همین جا، در صفحه «شما چه فکر می کنید؟»، نظر یا پیام خودتان را در مورد این شب بلند بنویسید، تا همکاران ما در برنامه ویژه شب چله صدا و پیام شما را به گوش دیگر شنونده ها هم برسانند.

XS
SM
MD
LG