لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

تهدیدهای متقابل ایران و اسرائیل؛ نظر شما؟


ايران و اسرائيل تا پيش از استقرار جمهوری اسلامی روابط نزديکی داشتند اما طی سه دهه اخير هر دو رهبر جمهوری اسلامی خواستار نابودی اسرائيل شده اند.

رهبران اسرائيل نيز طی سی سال گذشته حکومت اسلامی مستقر در ايران را به حمايت مالی، معنوی و تسليحاتی از گروه های مسلح لبنانی و فلسطينی متهم کرده، و بارها اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی با تشکيل گروه های شبه نظامی در لبنان و فلسطين عملا در حال جنگ با اسرائيل است.

تا قبل از سال ۱۳۸۴ جمهوری اسلامی بارها مخالفت خود با برقرار هرگونه صلحی ميان گروه ها و احزاب فلسطينی و اسرائيل را رد کرده و حتی ياسر عرفات رهبر فقيد فلسطين را تحت عناوينی چون « سازشکار » مورد نکوهش قرار می داد.

اما محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی در چهارم آبان سال ۸۴ و در جريان برگزاری کنفرانس حمايت از فلسطين در تهران علاوه بر زير سئوال بردن موجوديت کشور اسرائيل، نسل کشی يهوديان در جنگ دوم جهانی را که به هولوکاست شهرت دارد، انکار کرد ه و ضمن درخواست حذف اسرائيل گفت: «جهان بدون اسرائيل امن تر خواهد بود.»

به رغم اعتراض شديد اسرائيل به اظهارات رییس جمهوری اسلامی، وی بارها بر نابودی اسرائيل تاکيد کرده است .

دولتمردان اسرائيل نيز طی چند سال اخير واکنش های تندی در مورد سياست های دولت ايران و اظهارات رهبران آن بيان کرده اند. جدال لفظی دو طرف طی يک سال اخير و با اوج گرفتن بجران هسته ای جمهوری اسلامی شدت بيشتری به خود گرفته و طرفین همدیگر را تهدید به برخورد نظامی کرده اند.

چندين فرمانده ارشد نظامی در ايران تاکنون اظهاراتی در خصوص هدف قرار دادن اسرائيل و نابودی آن بيان کرده اند.

محمد رضا آشتيانی، جانشين فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی چندی قبل اعلام کرد: «اسرائيل اگر بخواهد هر گونه حرکتی عليه جمهوری اسلامی ايران انجام دهد، او را از صحنه گيتی حذف خواهيم کرد.»

بنيامين بن اليزر، وزير امور زير ساخت های ملی اسرائيل نيز پيشتر گفته بود: «هر حمله ای از سوی ايران عليه اسرائيل، ماشه يک عکس العمل سخت را خواهد کشيد که ايران را نابود می کند.»

در تازه ترين مورد، محمود احمدی نژاد دو شنبه هفته گذشته طی سخنرانی به مناسبت نوزدهمين سالگرد درگذشت آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، بار ديگر اسرائيل را به نابودی تهديد کرد و گفت: «رژيم تروريستی صهيونيستی که ۶۰ سال آدم کشی، غارت و تجاوز و جنايت کرده است به پايان راه رسيده و به زودی از صحنه جغرافيا محو خواهد شد.»

شاوئل موفاز يکی از معاونان نخست وزير اسرائيل نيز روز جمعه ۱۷ خرداد تهديد کرد که «اگر ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را دنبال کند ما به آن حمله می کنيم.»

ايران روز شنبه در نامه ای به دبيرکل سازمان ملل متحد و شورای امنيت، خواستار واکنش اين نهاد بين المللی به تهديد يک مقام اسرائيلی عليه ايران شد.

شتاب روز افزون در تهديد ایران و اسرائیل عليه يکديگر، اکنون اين پرسش را مطرح کرده که سرانجام تهديدهای اين دو کشور چه خواهد بود؟ شما فکر می کنيد که تهديدات ۳۰ ساله ايران و اسرائيل عليه يکديگر به جنگ يا حمله نظامی ختم خواهد شد؟

اين جدال را بيشتر ناشی از منافع ملی و منطقه ای دو کشور می دانيد يا ناشی از اختلافات ايدئولوژيک؟

ارزيابی شما از آينده ، و فراز و فرود تهدیدات ايران و اسرائيل چيست؟

برای نوشتن نظرات خود از ستون سمت چپ استفاده کنید و لطفا قوانین ذکر شده در پایین آن ستون را رعایت کنید.

XS
SM
MD
LG