لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

کناره‌گیری استراوس کان از ریاست صندوق بین‌المللی پول


دومینیک استراوس کان، رئیس صندوق بین‌المللی پول که در میانه دادگاه بر سر اتهامات تجاوز جنسی است، از سمت خود استعفا کرده و گفته تلاش می‌کند توجه خود را روی «اثبات بیگناهی و رد اتهامات» متمرکز کند.

آقای استراوس کان که روز شنبه پیش از سفر به فرانسه، در فرودگاه در نیویورک دستگیر شد، در حال حاضر در زندان «رایکرز آیلند» در نیویورک به سر می‌برد.

آقای استراوس کان متهم به «تعرض و تجاوز جنسی» به یک خدمتکار هتل محل اقامت خود در محله منهتن در نیویورک است. وی تمامی این اتهام ها را رد می کند و هیچ یک را قبول ندارد.

وکیل مدافع آقای استراوس کان درخواست کرده بود موکلش در قبال وثیقه آزاد شود ولی قاضی دادگاه با این تقاضا مخالفت کرده و گفته بود این خطر وجود دارد که متهم آمریکا را ترک کند.

دومینیک استراوس کان، وزیر سابق اقتصاد فرانسه و رئیس صندوق بین‌المللی پول، از امیدهای رقابت‌های ریاست جمهوری فرانسه به شمار می‌رفت و حتی برخی از نظرسنجی‌ها گفته بود در صورت شرکت در انتخابات، با اکثریت قابل توجهی از نیکولا سرکوزی پیشی خواهد گرفت.

درخواست‌ها برای استعفا و کناره‌گیری آقای استراوس‌کان از پیش مطرح شده بود و از جمله روز چهارشنبه تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود بهتر است با توجه به اوضاع پرونده، آقای استروس‌کان استعفا دهد و یا اینکه صندوق جهانی پول، رئیس موقتی برای خود انتخاب کند.

صندوق جهانی پول در حال مذاکره با اروپا و آمریکا برای ثبات اوضاع اقتصادی در اروپا و کشورهایی است که با مشکلات بودجه، مانند یونان و پرتغال روبه‌رو هستند.

دومینیک استراوس‌کان در بیانیه‌ای که استعفای خود را اعلام کرده گفت: «من تمامی اتهام‌ها را بار دیگر رد می‌کنم و برای این از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم که تمامی انرژی خود را صرف رفع اتهامات کنم.»

نتایج یک نظرسنجی در فرانسه نشان می‌دهد که بیشتر مردم فرانسه معتقدند آقای استراوس‌کان «قربانی یک توطئه» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نظرسنجی، در پاسخ به این سؤال که آیا دومینیک استراوس‌کان «قربانی یک توطئه» است، ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان، به این پرسش جواب آری و ۳۲ درصد جواب نه دادند و ۱۱ درصد نیز گفتند که نظری در این باره ندارند.

همچنین نظرسنجی در میان هواداران حزب سوسیالیست فرانسه که انتظار می‌رفت آقای استراوس‌کان ریاست آن را در انتخابات سال آینده ریاست ‌جمهوری این کشور برعهده بگیرد، نشان داد که ۷۰ درصد از هواداران این حزب، اتهام‌های زده شده به استراوس کان را «توطئه» می‌دانند و ۲۳ درصد نیز این مسئله را توطئه نمی‌دانند.
XS
SM
MD
LG