لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

سیاستمدار شیعه بحرینی: ما آلت دست ایران نیستیم


«جاسم حسین»، از رهبران گروه‌های سیاسی شیعیان بحرین.
«جاسم حسین»، از رهبران گروه‌های سیاسی شیعیان بحرین.
حکومت بحرین مدعی است که نیروهای مخالف دولت این کشور «عوامل دست‌نشانده» ایران‌اند. اما یکی از رهبران شیعیان بحرین این ادعا را رد کرده و می‌گوید ما از حضور ناوگان آمریکا، و هم‌چنین از مظاهر فرهنگ آمریکایی مثل کافه‌های زنجیره‌ای «استارباکس» استقبال می‌کنیم.

وب‌سایت تحلیلی «دیلی بیست» براساس ملاقات و مصاحبه‌ای با «جاسم حسین» یکی از رهبران گروه‌های سیاسی شیعیان بحرین، می‌نویسد که این سیاست‌مدار شیعه هیچ شباهتی به عوامل دست‌نشانده ایران ندارد، او یک اقتصاددان تحصیلکرده در آمریکاست، کت و شلوار و کراوات می‌پوشد و زبان انگلیسی را بدون نقص صحبت می‌کند.

او از نقش و حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس تمجید کرده و می‌افزاید از ورود مظاهر فرهنگی آمریکایی مثل «مک‌دونالدز» و کافه‌های «استارباکس» به شهر منامه خوشحال است. اما حکومت بحرین و سایر دولت‌های عربی منطقه افرادی مانند جاسم حسین را «عوامل دست‌نشانده و آلت دست ایران» توصیف کرده و به این بهانه خواست‌ها و اعتراضات اکثریت شیعه بحرین را سرکوب می‌کنند.

«جاسم حسین» در ادامه مصاحبه با «دیلی بیست» می‌گوید اعتراض‌های سیاسی بحرین پیش از «بهار عربی» آغاز شده و هیچ بُعد منطقه‌ای ندارد بنابراین تحت تاثیر و یا تحریکات ایران نیست. به گفته وی خواست محوری معترضان در بحرین دمکراسی واقعی و برقراری حاکمیت مردم است و نه روی کارآوردن رژیم‌های خودکامه‌ای مثل جمهوری اسلامی ایران و یا خاندان پادشاهی عربستان.

پس از تیراندازی پلیس به تظاهرکنندگان در روز هفدهم فوریه در میدان مرکزی شهر منامه، جنبش اعتراضی گسترش بی‌سابقه‌ای یافت. بسیاری از فعالان سیاسی و سیاستمداران شیعه بازداشت شدند. شیعیان از آن زمان خواستار برکناری نخست‌وزیر این کشور و پیروی پادشاه از قانون اساسی جدید این کشور هستند که وعده داده‌است به تبعیض‌های موجود علیه اکثریت شیعه این کشور پایان دهد.

با وجود انتقاد ضمنی دولت آمریکا از سرکوب در بحرین، دولت ایالات متحده در تابستان امسال و در اوج سرکوب معترضان قرارداد فروش تجهیزات نظامی به ارزش ۵۳ میلیون دلار به بحرین را تایید کرد. البته ماه گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که عقد قرارداد‌های نظامی بعدی با بحرین فعلا تا زمان تهیه گزارش تازه از ناآرامی‌ها در آن کشور متوقف خواهد شد.

«جاسم حسین» از سیاستمداران شیعه بحرین در مصاحبه با وب‌سایت «دیلی بیست» می‌افزاید که یکی از خواست‌های مخالفان اعمال فشار دولت و نهادهای قانونگذاری آمریکا برای پایان دادن به اختناق و سرکوب حقوق بشر، پایان دادن به تبعیض علیه شیعیان و انجام اصلاحات سیاسی گسترده است. با این وجود وی تاکید می‌کند که دریافت تسلیحات از آمریکا حق بحرین است و برای دفاع از خود به آن نیاز دارد.

سفیر بحرین در واشنگتن در پاسخی کتبی به سؤالات این وب‌سایت گفت: «تضعیف بنیه نظامی بحرین و کاستن از صدور جنگ‌افزار به این کشور فقط به سود ایران تمام خواهد شد. دولت ما به اجرای اصلاحات گسترده مصمم است و هم‌اینک مشغول تنظیم گزارشی توسط یک کمیسیون مستقل هستیم که راه‌های گوناگون برای مشارکت سایر بخش‌های جامعه در نهادهای سیاسی را هموار خواهد کرد.»

سفیر بحرین بدون نام بردن از فرد خاصی تمام سیاستمداران شیعه و از جمله حزب «وفاق» را متهم می‌کند که آب به آسیاب ایران می‌ریزند و هدف آنها ناآرام کردن بحرین است. به گفته وی این گروه تمام فرصت‌های موجود برای گفت‌وگو و آشتی را رد کرده و به شدت طرفدار مداخله روحانیون در امور حکومتی و سیاسی است.

به گفته «توبی کریگ جونز» یکی از کارشناسان تاریخ خاورمیانه، «علی سلمان» رهبر حزب «وفاق» بحرین در سال‌های دهه ۱۹۸۰ در شهر قم دروس دینی خوانده‌است ولی در سال‌های اخیر تلاش فراوانی کرده که در غرب حامیانی پیدا کند اما این تلاش‌های وی ناموفق بوده‌است. به گفته این کارشناس امور بحرین «وفاق» در حال حاضر هیج رابطه نزدیکی با حکومت ایران ندارد.

«جاسم حسین» نیز می‌گوید تنها حمایت ایران از اعتراضات بحرین، پوشش رسانه‌ای و یا تبلیغات شعارگونه است و تنها نقشی که این اقدامات داشته بازتاب دادن برخی از نارضایتی‌ها و مشکلات شیعیان بحرین بوده‌است.

وب‌سایت «دیلی بیست» در پایان این مطلب به موضع احزاب شیعه در مورد حضور نظامی آمریکا در بحرین پرداخته که از نظر راهبرد نظامی آمریکا در منطقه بسیار مهم قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد که بیشتر سیاستمداران شیعه فعلا با این مسئله مخالفتی ندارند هر چند «علی سلمان» رهبر حزب «وفاق» در مصاحبه‌ای با روزنامه «واشنگتن تایمز» در تابستان امسال گفت در پرتو دگرگونی‌های دمکراتیک کنونی در جهان عرب در میان‌مدت و یا درازمدت دیگر به حضور نظامی آمریکا در منطقه نیازی نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG