لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

موافقت مجاهدین خلق با انتقال ۴۰۰ ساکن اشرف «در اولین فرصت»


عده‌ای از ساکنان اردوگاه اشرف
عده‌ای از ساکنان اردوگاه اشرف
دو روز پس از آن که اردوگاه اشرف برای چندمین بار هدف راکت قرار گرفت، مریم رجوی از موافقت سازمان مجاهدین خلق ایران با جابه‌جایی ۴۰۰ ساکن اردوگاه اشرف «در اولین فرصت» خبر داد. به گفته خانم رجوی، این اقدام بر اساس تضمین دو مقام برجسته بین‌المللی صورت می‌گیرد.

سازمان مجاهدين خلق سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که در صورت دريافت تضمين امنيتی از سوی آمريکا و سازمان ملل متحد، بيش از سه هزار عضو اين سازمان آماده‌اند تا اردوگاه اشرف را ترک کرده و به مکان ديگری منتقل شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه این سازمان، ۴۰۰ ساکن اردوگاه اشرف از این محل که در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد به قرارگاه نظامی سابق آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد با عنوان اردوگاه لیبرتی [آزادی] نقل مکان خواهند کرد.

سازمان مجاهدین خلق ایران هنوز زمان دقیق این جابه‌جایی و برنامه انتقال باقی ساکنان اردوگاه اشرف یعنی حدود سه هزار تن دیگر را اعلام نکرده است.

عراق و سازمان ملل روز يک‌شنبه اعلام کرده بودند که معاهده‌ای برای استقرار ساکنان اردوگاه اشرف در محلی ديگر به امضا رسانده‌اند و عراق متعهد شده است تا زمان تعيين تکليف اين افراد، امنيت آنها را تامين کند.

در همین زمینه مریم رجوی در بیانیه‌ای که از پاریس به خبرگزاری رویترز ای‌میل کرده است جابه‌جایی این تعداد از ساکنان اشرف را «آزمونی» برای دولت عراق و میزان پای‌بندی‌اش به تعهدات خود دانسته است.

رویترز به نقل از خانم رجوی این اقدام تازه را مبتنی بر تضمین‌های هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه ایالات متحده، و مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، توصیف کرده است، تضمین این که جان و امنیت این ساکنان اردوگاه اشرف محترم شمرده خواهد شد.

خانم کلینتون پیشتر گفته بود که اعضای سفارت آمريکا در بغداد برای حمايت از طرح سازمان ملل «منظم و مرتب» از اردوگاه جديد اعضای سازمان مجاهدين خلق بازديد خواهند کرد.

این تصمیم تازه در حالی اعلام شده است که اردوگاه اشرف در هفته جاری دست‌کم دو بار هدف اصابت چند راکت «از منبع ناشناس» قرار گرفته است.

در حالی که هنوز هیچ سازمان یا گروهی مسئولیت این حملات راکتی را نپذیرفته است،‌ یکی از سخنگویان سازمان مجاهدین گروه‌های شبه‌نظامی نزديک به ايران را مسئول حمله به اين اردوگاه معرفی کرده است.

روز ۲۵ دسامبر نيز حمله مشابهی به محل استقرار نيروهای سازمان مجاهدين خلق صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG