لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

مهمانپرست: اختلاف با ترکیه قابل حل است؛ تماس شبانه جلیلی با داوود اغلو


یک روز پس از اظهارات شدیداللحن نخست‌وزیر ترکیه درباره سیاست خارجی ایران، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، بر اهمیت روابط «راهبردی» دو کشور تاکید کرد و اختلافات را طبیعی دانست.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه، با اشاره به بی‌میلی ایران در برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای در استانبول، ایران را به بی‌صداقتی متهم کرد و گفت با این رفتارها ایران هرچه بیشتر وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهد.

ایران پس از برگزاری کنفرانس «دوستان مردم سوریه» در استانبول، که مخالفان بشار اسد را به رسمیت شناخت، برگزاری مذاکرات اتمی در استانبول را گزینه مطلوب خود ندانست.

اکنون پس از اظهارات اردوغان و نیز احضار سفیر ایران در آنکارا، رامین مهمانپرست روز جمعه ۱۸ فروردین، گفت: «مواضع رسمی مسئولان ذیربط باید ملاک ارزیابی و عمل قرار گیرد و اظهارات اشخاص مختلف در دو کشور نباید بر روابط راهبردی ایران و ترکیه تاثیر منفی بگذارد.»

مهمانپرست افزود: «جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند و موثر منطقه با مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و اعتقادی دارای روابطی راهبردی هستند و در اکثر موضوعات سیاسی و بین‌المللی مواضع نزدیک به هم دارند.»

مهمانپرست بدون اشاره به بحران سوریه، اختلاف نظر در مسائل منطقه‌ای را «طبیعی» دانست و گفت اینگونه اختلافات «با رایزنی و تبادل نظر» قابل حل است.

تماس شبانه جلیلی با داوود اغلو

در پی افزایش تنش‌ها میان تهران و آنکارا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، شبانه با احمد داوود اغلو تماس تلفنی برقرار کرد.

خبرگزاری ایرنا، به جزییات این گفت‌وگوی تلفنی اشاره نکرده و تنها به تاکید مقام‌های دو کشور بر اهمیت روابط دوجانبه و رایزنی درباره آخرین تحولات روابط دو کشور اکتفا کرده است.

ایرنا همچنین گزارش داده است که روز جمعه سفیر تركیه در تهران با معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد و «توضیحاتی» درباره اظهارات اردوغان داده است.

پیشتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت، پیشنهاد داده بود به خاطر مواضع آنکارا در مورد سوریه، ایران محل مذاکرات را به بغداد، دمشق یا بیروت تغییر دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز در اظهارات تندی کنفرانس سوریه را محکوم کرده بود.

در پی این اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر خارجه، اعلام کرد که استانبول برای ایران از همان اول گزینه مطلوبی برای مذاکرات اتمی نبوده است.

مجموعه این اظهار نظرها به خشم رجب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، منجر شد که خود تنها یک هفته پیش با بلندپایه‌ترین مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه، ۱۷ فروردین در یک کنفرانس خبری گفت: «این پیشنهاد که هم‌‌اکنون بر سر زبان‌هاست، دمشق یا بغداد، وقت تلف کردن است. معنی‌اش این است که عملی نخواهد شد؛ به خاطر اینکه ایرانی‌ها می‌دانند که طرف دیگر قبول نمی‌کند به دمشق یا بغداد بیاید.»

نخست‌وزیر ترکیه افزود: «ما باید رو راست باشیم؛ چراکه به خاطر این عدم صداقتِ ایرانی‌ها، آنها همینطور وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهند.»
XS
SM
MD
LG