لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

آمريکا: جز ايرانی‌ها کسی درباره لغو تحريم صحبتی مطرح نکرده است


مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا،
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا،
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه درخواست ايران برای لغو تحريم ها عليه اين کشور را رد کرد، اما گفت، کشورش آمادگی دارد تا درصورت پيشرفت ملموس از جانب ايران، مشوق هايی را مورد بررسی قرار دهد.

هيات مذاکراه کننده ايران و نمايندگان کشورهای گروه ۱+۵ روز شنبه ۲۶ فروردين دورتازه مذاکرات اتمی را پس از ۱۵ ماه وقفه در استانبول برگزار کردند. هدف اين مذاکرات پيدا کردن راه حلی برای مناقشه هسته ای ايران است.

در همين زمينه، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، روز دوشنبه، توصيه کرده بود: «غرب در فاصله باقيمانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتمادسازی حرکت کرده و در اين مسير نسبت به رفع تحريم‌ها (عليه ايران) اقدام کند.»

اين در حالی است که مارک تونر در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص درخواست علی اکبر صالحی برای رفع تحريم ها گفت: «تحريم ها پا برجا است. درحال حاضر هیچ کس کلا در مورد برداشتن يا لغو تحریم ها صحبت نکرده است.»

مارک تونر همچنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره احتمال لغو تحريم ها در نتيجه مذاکرات بغداد گفت:«اين پرسش مبتنی بر گمانه‌زنی است. هيچ کس در خصوص پايان دادن به تحريم ها يا تعليق تحريم های فعلی سخنی به ميان نياورده به جز ايرانی ها . ولی ما قطعا به آن مرحله نرسيده ايم. »

اما با اين حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا تصريح کرد که کشورش آمادگی دارد تا درصورت پيشرفت ملموس از جانب ايران، مشوق هايی را مورد بررسی قرار دهد.

مارک تونر گفت: می خواهيم ببينيم که ايران پيشنهادهای واقعی و ملموس برای پيشرفت در مذاکرات مطرح می کند، درچنين صورتی همانطور که کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفته ما به همان اندازه دست به اقدام متقابل خواهيم زد. «اما ما اين (مذاکرات) را به عنوان گامی اوليه، خوب و مثبت ارزيابی می کنيم.»

کاترين اشتون پس از مذاکرات در استانبول گفته بود، در اين مذاکرات می ‌‌خواستيم بدانيم که آيا ايران برای يک روند ادامه دار از جديت برخوردار است. خانم اشتون همچنين تصريح کرده بود که در يک فرآيند گام‌به‌گام و اقدام متقابل اين مذاکرات ادامه خواهد يافت.

قرار است دور بعدی اين مذاکرات سوم خرداد، ۲۳ ماه مه، در بغداد برگزار شود.

پيشتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل از فاصله زمانی تا برگزاری دور دوم مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ انتقاد کرده و گفته بود، که به ايران در اين زمينه «جايزه» داده اند.

مارک تونر با رد اين مساله گفت:«ما شدیدترين تحريم ها در طول تاريخ را بر عليه ايران در حال حاضر اعمال کرده ايم، و اين تحريم ها در تابستان آینده شديدتر خواهند شد.»

کشورهای آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه به همراه آلمان ، موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق گفت‌و‌گو ايران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بين المللی در خصوص برنامه هسته‌ای اين کشور ترغيب کنند.
XS
SM
MD
LG