لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

مطهری: نماینده ولی فقیه جلوی برخی از سپاهی‌ها را بگیرد


علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی درباره انتقادهای اخیر خود از عملکرد سپاه پاسداران در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی گفت که در متن اولیه‌ای که تهیه کرده بود، از نماینده ولی فقیه در سپاه و فرمانده این نیروی نظامی خواسته بود از انحرافات برخی اعضای سپاه جلوگیری کنند.

آخرین نطق علی مطهری در مجلس هشتم درباره دخالت سپاه در انتخابات مجلس، با واکنش‌های زیادی مواجه شد و افراد گوناگونی در این زمینه صحبت کردند. اینک که چندین روز از آن نطق می‌گذرد، وی در گفت‌و‌گویی درباره آن اظهارات، حواشی و بازتاب‌های آن و هدفش از ایراد آن نطق پرداخته است.

مسئول روابط عمومی سپاه در واکنش به سخنان مطهری گفته است که سپاه پاسداران حق پیگرد قانونی را محفوظ دانست. سخنگوی سپاه پاسداران هم دخالت این نیرو را در انتخابات رد کرد.

مطهری در گفت‌و‌گویی با سایت تابناک که ساعاتی پس از انتشار، از خروجی سایت حذف شد، درباره هدف خود از آخرین نطق در مجلس هشتم گفت: «هیچ هدف خاصی نداشتم و به یک معنی یک نطق اتفاقی بود، چون یکی از نمایندگان نمی‌خواست از نطق هفت دقیقه‌ای خود استفاده کند و روز قبل از نطق به من پیشنهاد کرد و من با تردید پذیرفتم.»

او ادامه داد: «مطلبی که نوشتم به نظرم خیلی عادی و طبیعی می‌آمد ولی برخی رسانه‌ها با عدم درج مطلب من یا با تحریف آن، صرفا به حمله به من پرداختند.»

مطهری با تاکید بر اینکه سخنان خود را از روی خیر خواهی مطرح کرد است، درباره دلیل مطرح کردن انتقادهای خود به شکلی علنی اظهار داشت: «تجربه نشان داده است که وقتی حوزه یک رفتار از حدی فرا‌تر رفت، تذکر عمومی آن موثر‌تر است، خصوصا که تسلی خاطری برای کسانی است که ادعا می‌کنند از رقیب آنها حمایت شده است.»

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با پذیرش این انتقاد از سخنانش که ظاهرش انتقاد از کل سپاه بود گفت: «بله، این ایراد آنها وارد است چون ظاهر کلام من همین را حکایت می‌کند ولی مقصود من کل سپاه نبود و این را بدیهی و بی‌نیاز از توضیح می‌دانستم غافل از اینکه حساب مخاطبان سلیم النفس و شیطنت برخی رسانه‌ها از هم جداست.»

او همچنین ادامه داد: «روشن است که اگر می‌خواهیم انتقادی از سپاه کنیم ابتدا باید محاسن و خدمات و فداکاری‌ها و جایگاه والای آن را یادآوری کنیم، بعد تذکر خود را آن هم به بخشی از سپاه بیان کنیم. من جایگاه والای سپاه را مفروض گرفتم و به خاطر کمی وقت به آن نپرداختم. این مطلب را هم که تذکر من به برخی فرماندهان سپاه است بدیهی می‌دانستم. به همین دلیل موجب سوء تفاهم شد. حتی در متن اولیه، از نماینده ولی فقیه در سپاه و از فرمانده کل سپاه خواسته بودم که در آینده از این رفتار برخی اعضای سپاه جلوگیری کنند و همین نشان می‌داد که مقصود من کل سپاه نیست، ولی به خاطر کمبود وقت آن قسمت را خط زدم.»

او ضمن تاکید بر دخالت برخی سپاهیان در انتخابات از راه حمایت از برخی از نامزد‌ها خاطرنشان کرد: «خلاصه حرف من این بود که سپاه باید توصیه امام و رهبری درباره عدم دخالت نظامیان در سیاست را جدی بگیرد چون ورود سپاه به سیاست موجب تفرقه در داخل آن می‌شود و هر گروهی طرفدار یک فرد یا حزب می‌شوند و اگر در زمان جنگ باشیم این امر به کشور لطمه می‌زند.»
XS
SM
MD
LG