لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۷

مخالفان بشار اسد: سه تن از ايرانيان ربوده شده در سوريه کشته شدند


تصویر مربوط به ایرانیان گروگان گرفته شده در سوریه که تلویزیون «العربیه» پخش کرده است.
تصویر مربوط به ایرانیان گروگان گرفته شده در سوریه که تلویزیون «العربیه» پخش کرده است.
معتصم الاحمد، از سخنگويان مخلفان مسلح بشار اسد، گفته است، سه تن از ايرانيان ربوده شده توسط مخالفان، در جریان حملات نیروهای دولتی سوریه کشته شده اند.

معتصم الاحمد به خبرگزاری رويترز گفته است که اين افراد در جريان حملات هوايی هليکوپترهای ارتش سوريه به مناطقی در حومه دمشق و فرو ريختن يکی از خانه‌هايی که گروگان‌ها در آن نگهداری می‌شدند، جان خود را از دست دادند.

او همچنين تهديد کرد، چنانچه ارتش دولتی سوريه ظرف يک ساعت حملات را متوقف نکند، گروهی که ايرانيان را ربوده، بقيه گروگان‌ها را خواهد کشت.

از سويی، سخنگوی گردان البراء که اقدام به ربودن ايرانی‌ها کرده، به تلويزيون العربيه گفته است که بر علاوه کشته شدگان، شمار ديگر زخمی شدند.

او در اين باره گفت که عمليات نيروهای دولتی برای آزاد سازی ايرانيان ربوده شده بود، اما اين عمليات شکست خورد.

پيش‌تر مقام‌های دولتی سوريه مخالفان مسلح را متهم کرده بودند که از ايرانيان ربوده شده به عنوان سپر انسانی در مقابله با عمليات پاکسازی حومه دمشق که ارتش دولتی آن را آغاز کرده، استفاده می‌کنند.

مخالفان مسلح بشار اسد روز شنبه، ۴۸ ايرانی را در حومه دمشق ربودند. تلويزيون العربيه يکشنبه فيلمی ویدئويی منتشر کرد که ربوده شدگان در ميان افرادی از مخالفان نشسته بودند.

يکی از افراد مسلح در اين فيلم ويدويی می‌گويد که افراد ربوده شده «شبيحه» (لباس شخصی)‌های ايرانی هستند که برای انجام عمليات شناسايی وارد سوريه شده‌اند. او ادعا کرده است که تحقيقات نشان داده است شماری از اين ايرانيان از اعضای سپاه پاسداران هستند.

مقام‌های ايرانی اما تاکيد می‌کنند که ربوده شدگان، شهروندان عادی هستند که برای زيارت اماکن مذهبی به سوريه رفته‌اند. حسين امير عبداللهيان، معاون عربی و آفريقايی وزارت امور خارجه ايران در اين باره به شبکه خبری العالم گفته است: «ما با قاطعيت ادعای برخی از رسانه‌ها را مبنی بر اينکه زائران ربوده شده اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران هستند، رد می‌کنيم.»

حسين نقوی حسينی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی ايران هم دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ايلنا، با اشاره به رايزنی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با «دولت‌های اثر گذار» از آزادی قريب الوقوع ايرانيان ربوده شده خبر داده بود.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران از وزرای امور خارجه کشورهای قطر و ترکيه که ارتباط خوبی با مخالفان در سوريه دارند، خواسته بود برای آزادی گروگان‌های ايرانی، می‌انجی‌گری کنند.

مخالفان نظام بشار اسد ايران را متهم می‌کنند که به نظام حاکم بر سوريه در سرکوب اعتراض‌ها کمک می‌کند.

ايران مهم‌ترين هم پيمان نظام بشار اسد در منطقه است. پيش‌تر علی اکبر صالحی در نشست خبری مشترک خود با وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه که در تهران برگزار شده بود، انتقال سياسی قدرت در سوريه را يک «توهم» توصيف کرده بود.

دمشق و حومه آن از چند هفته پيش شاهد درگيری‌های شديد ميان نيروهای دولتی و مخالفان است. اين درگيری‌ها پس از کشته شدن چهارتن از مقام‌های امنيتی و نظامی سوريه در انفجار ساختمان امنيت ملی اين کشور در دمشق اوج گرفت.
XS
SM
MD
LG