لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

زمين لرزه ۷.۶ ريشتری در کاستاريکا دو کشته برجای گذاشت


تخلیه بیمارستان برای مقابله با زمین لرزه احتمالی در سن خوزه، پایتخت کاستاریکا
تخلیه بیمارستان برای مقابله با زمین لرزه احتمالی در سن خوزه، پایتخت کاستاریکا
زمين لرزه ۷.۶ ريشتری در کاستاریکا دو کشته در پی داشته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه برای ساعاتی برق و ارتباطات قطع شد ولی در حال حاضر ارتباط برقرار است و خطر سونامی هم رفع شده است.

روز چهارشنبه و پس از زمين لرزه در کاستاريکا، هشدار سونامی برای پاناما، کاستاريکا و نيکاراگوا داده شد.

شاهدان عينی می‌گويند در مناطق زلزله زده، درختان از جا کنده شد و باعث خراب شدن خانه‌ها شده‌اند. جاده ها هم آسيب ديده و ارتباط برخی راه‌ها قطع شده است.

مرکز زمين لرزه در ۱۵۰ کيلومتری سن خوزه، پايتخت اين کشور بوده است. سخنگوی دولت کاستاريکا می‌گويد به جز دو کشته، ديگر مواردی از زخمی و مجروح ديده شده ولی تلفات جانی زيادی گزارش نشده است.

لورا چينچيلا، رئيس جمهوری کاستاريکا در پيامی به مردم اين کشور گفت: «مهم‌ترين مسئله اين است که خونسردی خود را حفظ کنيد. هيچ خسارت عمده‌ای به بار نيامده است.»

هشدار سونامی پس از چند ساعت برای مکزيک و پرو هم صادر شده بود ولی آن هم برداشته شد. ساکنان منطقه زلزله‌زده در کاستاريکا می‌گويند تکان های زمين شديد بوده و باعث ترس و وحشت مردم شده است.

نيکاراگوا اعلام کرد تغيير امواج در دريا و نزديک ساحل اين کشور ديده شده ولی موج سونامی در پی نداشته و طولانی مدت نبوده است.

در سن خوزه، پايتخت اين کشور، برخی از مدارس و بيمارستان‌ها پس از هشدار زمين‌لرزه تخليه شده و با فروکش کردن تکان‌ها و رفع هشدار سونامی، همه چيز به حال عادی بازگشته است.

با اين حال پاناما و نيکاراگوا هنوز حالت هشدار زمين لرزه را فعال نگه داشته و نيروهای امدادی را در محل‌های مختلف مستقر کرده‌اند. سخنگويان امدادی گفته‌اند تا چند ساعت علامت هشدار را نگه خواهيم داشت تا اگر پس لرزه روی داد، آمادگی کافی وجود داشته باشد.

در دو سال گذشته، هاييتی و شيلی شاهد زمين لرزه در منطقه آمريکای جنوبی بوده اند. زمين لرزه هائيتی خرابی‌های زيادی در پی داشت.
XS
SM
MD
LG