لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

رقابت تنگاتنگ باراک اوباما و میت رامنی


فلوریدا
فلوریدا
گزارش‌ها حاکی از آن است که میت رامنی و باراک اوباما طبق پیش‌بینی‌های اولیه رقابت تنگاتنگی باهم دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس اگر اوباما بتواند در ایالت‌های سرنوشت‌ساز و از جمله اوهایو از میت رامنی جلو بیفتد، راه‌ آسانتری تا کاخ سفید خواهد داشت.

سفر اعلام نشده بایدن به اوهایو در روز سه‌شنبه
سفر اعلام نشده بایدن به اوهایو در روز سه‌شنبه
ایالت‌هایی که درصد آرای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سطح ایالت به هم نزدیک است، برای انتخابات آمریکا سرنوشت‌ساز است.

باراک اوباما، روز سه‌شنبه به رقیب جمهوری‌خواهش به خاطر کارزار «پرشور» انتخاباتی‌اش تبریک گفت و در همین روز در کاخ سفید بسکتبال بازی کرد.

باراک اوباما روز سه‌شنبه گفت: «من خوشبینم. اما محتاطانه خوشبینم.»

اوباما روز سه‌شنبه در شیکاگو
اوباما روز سه‌شنبه در شیکاگو
میت رامنی در روز انتخابات هم به ایالت اوهایو رفت؛ ایالتی که هیچ جمهوری‌‌خواهی در ۱۲ انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته آمریکا بدون داشتن رای آن به کاخ سفید راه نیافته است.

رامنی اگر ۱۸ رای الکترال اوهایو را از دست بدهد، بسیار سخت بتواند به کاخ سفید راه یابد.

اهمیت اوهایو در این انتخابات به حدی است که جو بایدن، معاون اوباما، نیز در روز رای‌گیری سفر اعلام نشده‌ای به این ایالت داشت.

میت رامنی روز سه‌شنبه در پنسیلوانیا
میت رامنی روز سه‌شنبه در پنسیلوانیا
در نظام انتخاباتی آمریکا اعضای کالج الکترال هر ایالت، که به نسبت جمعیت، شمار آنها فرق می‌کند، با توجه به رای اکثریت مردم در آن ایالت رای خود را به یک کاندیدا می‌دهند؛ از این رو در نهایت یک ایالت (بسته به اکثریت رای هر ایالت) یا همه رای خود را به نامزد دموکرات می‌دهد یا به نامزد جمهوری‌خواه. مجموع نمایندگان و سناتورهای هر ایالت، برابر است با مجموع اعضای الکترال آن ایالت. کالج الکترال آمریکا ۵۳۸ نفر عضو دارد و اعضای الکترال به صورت جداگانه در هر ایالت انتخاب می‌شوند.

تکزاس
تکزاس
رامنی و اوباما برای راهیابی به کاخ سفید، باید دستکم ۲۷۰ رای از ‌آرای کالج الکترال را به دست آورند.

از همین رو، ایالت‌هایی که درصد آرای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سطح ایالت به هم نزدیک است، برای انتخابات آمریکا سرنوشت‌ساز است. از جمله این ایالت‌ها اوهایو است که رامنی و اوباما تلاش بسیاری کرده‌اند تا رای این ایالت را به نفع خود تغییر دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده به خاطر رقابت تنگاتنگ دو نامزد، ممکن است اتفاق سال ۲۰۰۰ تکرار شود و تا هفته‌ها برنده انتخابات مشخص نشود.

در انتخابات سال ۲۰۰۰، جورج بوش با رای دادگاه برنده انتخابات اعلام شد.

هر یک از نامزدهای جمهوری‌خواه یا دموکرات در این انتخابات به پیروزی برسند، راه سختی را برای پیاده کردن برنامه‌هایشان خواهند شد.

انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها سنا را با اکثریت شکننده در دست داشته باشند.

روز سه‌شنبه آمریکایی‌ها نه تنها رئیس‌جمهور، بلکه ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان و یک سوم از سناتورها و ۱۱ فرماندار را انتخاب خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG