لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

هشدار نمایندگان مجلس در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها


مجلس شورای اسلامی ایران آبان ماه امسال به ممنوعیت اجرای فاز دوم قانون هدمندی یارانه‌ها در سال جاری رای داد.
مجلس شورای اسلامی ایران آبان ماه امسال به ممنوعیت اجرای فاز دوم قانون هدمندی یارانه‌ها در سال جاری رای داد.
در حالی که دولت محمود احمدی‌نژاد بر اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری تاکید دارد، برخی از نمایندگان مجلس قانون‌گذاری ایران نسبت به تبعات آن و تاثیری که بر قیمت‌ کالاها خواهد گذاشت هشدار دادند.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، که امروز شنبه، ۱۶ دی، منتشر شد، اظهار داشت که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری باعث می‌شود مردم برای تامین مایحتاج اولیه خود به «مشکلاتی جدی» بربخورند.

آقای آصفری گفت: «اگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در کشور اجرا شود و قیمت حامل‌های انرژی بالا رود، گازوئیل می‌شود لیتری ۱۵۰۰ تومان و کشاورزی که می‌خواهد محصولات کشاورزی خود را از شمال به جنوب یا برعکس برساند، باید حداقل دو میلیون تومان هزینه حمل و نقل بپردازد.»

در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است که قیمت‌ حامل‌های انرژی و دیگر کالاها و خدمات افزایش خواهد یافت، اما مجلس قانون‌گذاری ایران مخالف این افزایش قیمت‌ها در روزهای باقی‌مانده سال ۱۳۹۱ است. از این رو نمایندگان مجلس در آبان‌ماه امسال به ممنوعیت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری رای دادند.

با این حال زمزمه‌های بسیاری درباره عزم محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری شنیده می‌شود.

خبرگزاری مهر امروز، ۱۶ دی، به نقل از منابعی که نام آنها را منتشر نکرد نوشت که محمود احمدی‌نژاد «وزرای اقتصادی و اعضای کارگروه کنترل بازار را گردهم جمع کرده و نوعی آماده‌باش برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها داده است».

بر اساس این خبر، آقای احمدی‌نژاد «گزارشی از آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی کشور را به همراه آخرین گزارش از ذخیره‌سازی گندم و آرد از مسئولان طلب کرده تا بر مبنای آن، زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را معین کند».

این در حالی است که چندی پیش علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، قانون ممنوعیت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری را به دولت ابلاغ کرد.

آقای لاریجانی همچنین در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود تاکید کرد که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی که ایران با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است، به «مصلحت کشور» نیست.

در همین‌باره شریف حسینی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز جمعه، ۱۵ دی، به خبرگزاری ایلنا گفت که اگر دولت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی کند، رئیس مجلس دستور توقف آن را صادر خواهد کرد.

آقای حسینی اظهار داشت: «همه ما موظف به اجرای قانون هستیم. وقتی مجلس قانونی را تصویب می‌کند و به تایید شورای نگهبان می‌رسد برای همه لازم‌الاجرا است و باید مطیع قانون باشند.»

او افزود: «وقتی که مجلس قانون منع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرده است، دولت نمی‌تواند بدون مجوز مجلس قانون را اجرایی کند. اگر این کار را انجام دهد قوانینی در این زمینه پیش‌بینی شده و آن هم این است که رئیس مجلس عدم اجرای قانون را به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد.»

محمود احمدی‌نژاد پیش از این در آخرین مصاحبه خود با تلویزیون دولتی ایران به صورت تلویحی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در آینده‌ای نزدیک و افزایش پنج برابری یارانه‌های نقدی سخن گفته بود.
XS
SM
MD
LG