لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

محمود احمدی‌نژاد: قوه قضاييه سازمان ويژه خانوادگی نيست


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه شديدا به بازداشت سعيد مرتضوی، سرپرست صندوق تامين اجتماعی واکنش نشان داد و گفت که قوه قضاييه يک سازمان ويژه خانوادگی نيست.

دادستانی عمومی و انقلاب تهران شامگاه دوشنبه اعلام کرد که سعيد مرتضوی، قاضی پيشين دادگاه های جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است. هنوز مشخص نيست که اتهام اصلی آقای مرتضوی چيست ولی بازداشت او يک روز پس از جنجال های ميان علی لاريجانی و محمود احمدی نژاد در مجلس صورت گرفت.

رييس جمهوری ايران روز سه شنبه، ۱۷ بهمن ماه، پيش از عزيمت به مصر با «ابراز تاسف از بازداشت مرتضوی» گفت: «قوه قضاييه بايد قوه قضاييه ملت باشد چون اين قوه يک سازمان ويژه خانوادگی نيست.»

وی دستگيری سعيد مرتضوی را «بسيار زشت» خواند و تصريح کرد: «نمی‌دانم چرا اينطور است. فردی تخلف کرده اما شخص ديگری دستگير شده است و اين کار بسيار زشت است.»



آقای احمدی نژاد می گويد که پس از بازگشت از سفر مصر «حتما اين مسئله را به صورت جدی دنبال می کند» و افزود: «کسی تخلف کرده است و فردی مطلع شده و اين تخلف را اعلام کرده، اما به جای اينکه متخلف را دنبال کنند، با کسی که اعلام کرده برخورد می‌شود و اين بسيار زشت است و برای ملت، جمهوری اسلامی و قوه قضاييه شايسته نيست.»

ظاهرا اشاره رييس جمهوری ايران به آنچه که «تخلف فاضل لاريجانی» برادر رييس مجلس و قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران خوانده شده، است که وی روز يکشنبه متن مکالمه وی با سعيد مرتضوی درباره زد و بندهای اقتصادی را منتشر کرد.

در این مکالمه فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی درخواست می‌کند که توصیه‌هایی بکند تا به وی سمت مشاوره اقتصادی بدهند و در عوض مرتضوی از وساطت فاضل میان او و روسای قوای مقننه و قضاییه بهره‌مند شود.

در پی پخش این مکالمه، محمود احمدی‌نژاد در نطق خود خانواده لاریجانی را به طور تلویحی به مانع‌تراشی برای دولت متهم کرد و علی لاریجانی نیز رییس جمهوری ایران را به بی‌اخلاقی و «عدم رعایت شئونات جمهوری اسلامی» متهم کرد.

دیوان عدالت اداری تاکنون دو بار حکم مدیرعاملی سعید مرتضوی را در سازمان تامین اجتماعی باطل کرده است، اما دولت محمود احمدی‌نژاد از حضور او در این سازمان حمایت می‌کند.

سعید مرتضوی به دلیل جرایم مربوط به پرونده کهریزک از مناصب خود در قوه قضاییه ایران تعلیق شده است.

پرونده کهریزک مربوط به بازداشتگاه گمنامی در اطراف تهران است که جمعی از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ در آن حبس شده بودند. اما خبر کشته شدن چند تن از معترضان در این بازداشتگاه باعث شد که بازداشتگاه کهریزک به کانون توجهات تبدیل شود و نام سعید مرتضوی به عنوان یکی از متهمان اصلی پرونده به میان آید.
XS
SM
MD
LG