لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

چین دست داشتن ارتش این کشور در حملات هکری را تکذیب کرد


وزارت دفاع چین روز چهارشنبه دوم اسفند گزارش‌های مبنی بر مرتبط بودن ارتش چین با حملات پیچیده سایبری به شرکت‌های آمریکایی را تکذیب کرده و گفت که «تعریفی که در سطح بین‌المللی مورد توافق باشد از حمله هکری وجود ندارد.»

روز سه‌شنبه، یک اسفند، یک شرکت آمریکایی امنیت سایبری به نام ماندیانْت انتشار یک گزارش شصت صفحه‌ای گفت که فعال‌ترین گروه‌های هکرهای شبکه‌های رایانه‌ای با دولت چین مرتبط هستند و یک عملیات گسترده جاسوسی سایبری از نقطه‌ای در حوالی شهر شانگهای هدایت می‌شود.

شرکت ماندیانت می گوید که فعالیت این گروه به چهار شبکه در حوالی شهر شانگهای متصل است و بخشی از این عملیات سایبری در نقطه‌ای انجام می‌شود که مقر فرماندهی «یگان ۶۱۳۹۸»، یک بخش مخفی از ساختار ارتش چین، است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گِنگ یانشنگ، روز چهارشنبه سخنگوی وزارت دفاع چین با انتشار بیانیه‌ای گفت که «ادعاهای ماندینت هیچ پایه و اساسی بر مبنای اطلاعات مستند ندارد» و تأکید کرد که بر سر تعریف هک کردن اجماعی وجود ندارد.

وی افزود که گزارش ماندیانت «به دور از بی‌طرفی این‌گونه برداشت کرده که فعالیت‌های آن‌لاین را می‌شود جاسوسی سایبری به حساب آورد.»

وی هم‌چنین اظهارات پیشین مقام‌های پکن را تکرار کرد که حملاتی که رد آنها به نشانی‌های آی‌پی چینی ختم می‌شود لزوماً منشأ چینی ندارند.

گِنگ یانشنگ گفت که «حملات سایبری ماهیتی موقت و گذرا، بی‌نام و نشان، و فریبکارانه دارند و منشأ این حملات کاملاً نامعلوم است.»

وی در ادامه گفت: «همه می‌دانند که استفاده از نشانی‌های به سرقت‌رفته آی‌پی برای هک کردن امری است که عملاً هر روزه اتفاق می‌افتد.»

تکذیب این اتهامات از سوی وزارت دفاع چین در حالی است که شرکت ماندیانت روز سی‌ام بهمن (۱۸ فوریه) ویدئویی را نیز منتشر کرده‌است که به گفته این شرکت جزئیات کاملی از فعالیت‌های رخنه کامپیوتری توسط یکی از گروه های مرتبط با ارتش چین را نشان می‌دهد.

روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه چین نیز این اتهامات را رد کرده و افزوده‌بود که «چین خود قربانی موج گسترده‌ای از حملات سایبری است که در غرب و به‌خصوص آمریکا سازماندهی و هدایت می‌شود.»

ماه گذشته نیز وزارت دفاع چین اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور هیچ‌گاه از فعالیت هکرها حمایت نکرده است.

گزارش شرکت امنیت سایبری ماندیانت می گوید که «احتمالا هزاران نفر در این بخش مخفی از تشکیلات ارتش چین مشغول به کار هستند.»

از مجموعه ۱۴۱ مورد حمله سایبری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته ۱۱۵ مورد آن نهادها و موسات گوناگون در آمریکا را هدف گرفته‌اند.

در این گزارش نام موسسات و شرکت‌هایی که هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند، ذکر نشده است.

اوایل ماه جاری باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، فرمانی را برای اجرای پروژه‌های گسترده‌ای به منظور حفاظت از مراکز و موسسات حساس در برابر حملات سایبری امضا کرد.
XS
SM
MD
LG