لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

صالحی: دیپلمات دستگیرشده خوشنام و باسابقه است و امیدواریم آزاد شود


 باقر اسدی(راست)، کمال خرازی(وسط) و کوفی عنان. عکس از سایت جی ۷۷
باقر اسدی(راست)، کمال خرازی(وسط) و کوفی عنان. عکس از سایت جی ۷۷
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، باقر اسدی، دیپلمات ارشد دستگیر شده در تهران را «از کارکنان خوشنام و با سابقه» وزارت خارجه توصیف و اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر آزاد شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صالحی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت، در حاشیه رونمایی از چند کتاب جدید وزارت امور خارجه در محل نمایشگاه تهران، گفته است: «باعث تاسف است که در مورد جناب آقای باقر اسدی به عنوان یکی از کار‌شناسان بسیار زبده و ارزشی وزارت خارجه که پیشینه خوبی دارند و ما جز تلاش برای تامین منافع کشور از ایشان چیزی ندیده‌ایم، سوءتفاهمی پیش آمده است که امیدواریم این سوءتفاهم برطرف شود.»

او در این باره ادامه داده است: «هر نهادی در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت خود را دارد، یکی از نهادهای محترم کشور، یک مساله‌ای را بیان کردند که امیدواریم این امر صحت نداشته باشد و یک سوءتفاهم باشد. ما آقای باقر اسدی را با توجه به‌شناختی که از او داریم، او را انسانی متدین، عامل به احکام و از خانواده بسیار شریف و از کارمندان خوشنام و با سوابق بسیار درخشان می‌دانیم و ان‌شاءالله این سوءتفاهم برطرف خواهد شد و شاهد آزادی ایشان به لطف الهی خواهیم بود.»

خبر دستگیری باقر اسدی را نخستین بار، روز سه شنبه، خبرگزاری رویترز اعلام کرد.
این خبرگزاری نوشته است که آقای اسدی که پیش از این در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به عنوان دیپلمات ارشد فعالیت می‌کرد، اواسط ماه مارس، یعنی روزهای نزدیک به نوروز سال ۱۳۹۲، در تهران بازداشت شد.

بنا بر این گزارش که به نقل از منابع آگاه تظیم شده است، دلیل بازداشت این دیپلمات مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد که در راستای سرکوب مخالفان و منتقدان حکومت ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد.

خبرگزاری رویترز تاکید کرده است که باقر اسدی، با اصلاح‌طلبان نزدیک بود.

پنجشنبه نیز یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا، دستگیری باقر اسد را تایید کرد. این منبع اما درباره اتهام‌های آقای اسدی، سخنی به میان نیاورده است.

حسین علیزاده، دیپلمات پیشین ایران در فنلاند، درباره این بازداشت به رادیو فردا گفته است که بر اساس اخبار به دست آمده آقای اسدی اواخر ماه مارس، پس از مراجعت از استانبول به تهران، در حالی که گذرنامه سیاسی در اختیار داشته، در فرودگاه بازداشت شده است.

به گفته حسین علیزاده، آقای اسدی، پیش از بازداشت، مسئولیت گروه کشورهای هشتگانه اسلامی در حال توسعه، موسوم به گروه هشت را در استانبول بر عهده داشت که پس از خاتمه مأموریت و بازگشت به تهران بازداشت شده است.

او همچنین اسدی را یکی از «سفیران ارشد و از دیپلمات‌های باسابقه وزارت خارجه» معرفی کرده و تاکید کرده است که طیف فکری او به جناح اصلاح‌طلب نزدیک است.
XS
SM
MD
LG