لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

ایران از جمله کشورهای دارای «بیشترین روزنامه‌نگار زندانی»


فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران سال ۱۹۲۶ در بروکسل، پایتخت بلژیک تأسیس شد.
فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران سال ۱۹۲۶ در بروکسل، پایتخت بلژیک تأسیس شد.
در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات، فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران چهار کشور ایران، چین، ترکیه و اریتره را دارای بیشترین روزنامه‌نگار زندانی معرفی کرده و در عین حال سازمان ملل نیز روزنامه‌نگاری در سوریه را از خطرناک‌ترین شغل‌های جهان برشمرده است.

فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران به منظور بزرگداشت ۱۳ اردیبهشت‌ماه به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات، با ارسال نامه به سفارت‌های چهار کشور ایران، چین، ترکیه و اریتره در بروکسل، پایتخت بلژیک، نسبت به نبود آزادی مطبوعات در این کشورها ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی شد.

این مرکز شمار روزنامه‌نگاران زندانی را «دست‌کم ۲۴ تن در ایران، ۶۶ تن در ترکیه، ۱۸ تن در اریتره» و «بیش از ۳۰ تن در چین» عنوان کرده است که به اتهام‌هایی چون نقض قانون دستگیر شده‌اند.

در سال‌های گذشته، در گزارش‌های مختلف منتشر شده در خصوص آزادی مطبوعات، ایران همواره در زمره بدترین کشورها بوده است.

فریدم هاوس یا خانه آزادی ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان، در میان ۱۹۷ کشور، ایران را به همراه کوبا در رتبه ۱۹۱ قرار داد.

بهمن‌ماه ۱۳۹۱ نیز سازمان گزارشگران بدون مرز، در فهرست شاخص سالانه آزادی مطبوعات، در میان ۱۷۹ کشور جهان، رتبه ایران را ۱۷۴ اعلام کرد.

روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی آزادی مطبوعات، در کنار فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران، سازمان ملل نیز بر خطرات روزنامه‌نگاری در سوریه تأکید کرده و دولت و شورشیان سوریه را به آزار و اذیت روزنامه‌نگاران متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل اعلام کرده است که از بیش از دو سال پیش تاکنون، ۲۳ گزارشگر و ۵۸ شهروند خبرنگار در سوریه کشته شده‌اند.

در عین حال هم اکنون دست‌کم هفت روزنامه‌نگار در این کشور مفقود هستند.

کریستف دلُوار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، به خبرگزاری فرانسه گفته است که وضعیت خبرنگاران حاضر در سوریه روز به روز پیچیده‌تر و بدتر می‌شود.

به گفته وی، اگرچه در آغاز تنش‌ها در سوریه، خطر تنها از جانب دولت سوریه متوجه خبرنگاران بود، اکنون شورشیان مسلح نیز مسئول آزار و اذیت و ربوده شدن شماری از خبرنگاران هستند.
XS
SM
MD
LG