لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

آمریکا برای فاش‌کننده برنامه شنود اطلاعات پرونده جنایی گشود


ادوارد اسنودن ۲۹ ساله، کارمند شرکت‌های خصوصی آمريکايی‌ست، اما پیشتر برای موسسات دفاعی و امنيتی اين کشور کار کرده است
ادوارد اسنودن ۲۹ ساله، کارمند شرکت‌های خصوصی آمريکايی‌ست، اما پیشتر برای موسسات دفاعی و امنيتی اين کشور کار کرده است
دادستانی آمریکا، سی و یکم خرداد ماه علیه ادوارد اسنودن، فاش‌کننده برنامه شنود و ردیابی اطلاعاتی شهروندان به دست دولت آمریکا، پرونده جنایی گشود و از هنگ‌کنگ، جایی که به آن سفر کرده، خواستار استرداد او شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری از آمریکا، دادگاهی در الکساندریا پرونده این اتهام را گشوده و آقای اسنودن را به «ربودن اطلاعات دولتی» و «درز اطلاعات محرمانه به طرف‌های شناخته نشده» متهم کرده است.

دولت ایالات متحده در پی گشوده شدن این پرونده، از هنگ‌کنگ خواست تا او را به آمریکا استرداد کند.

هنگ‌‌کنگ با وجود آنکه بخشی از جمهوری خلق چین به شمار می‌رود، اما صاحب قوانین و سازوکار اجرایی خودش است و با دولت آمریکا نیز توافقات قضایی دارد. با این همه چین می‌تواند با در نظر گرفتن برخی شرایط خارجی یا دفاعی، تصمیم دولت هنک‌کنگ را وتو کند.

ادوارد اسنودن ۲۹ ساله، کارمند شرکت‌های خصوصی آمريکايی‌ست، اما پیشتر برای موسسات دفاعی و امنيتی اين کشور کار کرده است. اطلاعاتی که فاش کرده نیز به دلیل همکاری او با سازوکارهای امنیتی ایالات متحده بوده است.

بنا بر اطلاعاتی که او در اختیار روزنامه بریتانیایی گاردین گذاشت سازمان امنیت ملی آمریکا طی چند سال گذشته ارتباط اینترنتی شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی را تحت برنامه‌ای موسوم به «پریسم» رصد کرده است. در عین حال گفت‌وگوهای تلفنی شهروندان نیز ردیابی شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا از این ردیابی و شنود دفاع کرده و آن را برای امنیت کشور خود ضروری دانسته است.

هفته گذشته رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا گفت اطلاعات بدست آمده از شنود مکالمات و ارتباطات اینترنتی، جلوی انجام ۵۰ حمله تروریستی را در سال‌های گذشته گرفته است.

از سوی دیگر مدافعان حقوق شهروندی دولت آمریکا و سازوکارهای امنیتی را متهم کرده‌اند که آزادی شهروندان و حریم خصوصی آنها را نادیده گرفته است.
XS
SM
MD
LG