لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی ایران در شرف تخریب «به حکم استانداری»


استانداری مازندران در نامه‌ای دستور تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر که اولین باغ پژوهشی و اکولوژیک ایران و خاورمیانه است را صادر کرد و تخریب این باغ ۳۵ هکتاری قرار است از بامداد چهارشنبه، پنجم تیر، اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دستور در حالی صادر شده که اقدامات قضایی برای جلوگیری از تخریب‌های قبلی که توسط اداره کل بنادر نوشهر در این باغ صورت گرفته بود هنوز جریان دارد.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر با درختانی با عمر ۹۰ تا ۲۰۰ سال، ۶۱ سال پیش به عنوان اولین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و خاورمیانه ساخته شد و به مرور شهرتی جهانی یافت.

خطر تخریب این باغ از ۱۰ سال گذشته وجود داشته و اداره بنادر نوشهر روز هشتم آبان ۸۹ اقدام به تصرف بخشی از این باغ و تخریب بیش از ۳ هکتار از عرصه‌های این باغ کرد که با مقاومت فعالان محیط‌ زیست و ارجاع این پرونده به دادگاه از این اقدام جلوگیری شد.

گزارش‌ها اما حاکی است که استانداری مازندران هم‌اینک دستور داده که به منظور «اجرای مصوبه دولت مبنی بر احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی» این باغ تخریب شود، اقدامی که وکیل باغ گیاه‌شناسی آن را خلاف قانون می‌داند.

غلامعلی ریاحی، وکیل باغ گیاه‌شناسی، در مورد دستور استانداری مازندران برای تخریب این باغ به خبرگزاری مهر گفت: «در این خصوص نامه‌ای را به دادستان عمومی نوشهر ارسال کردیم. در این نامه آمده است که این اقدام استانداری خلاف قانون بوده و در هفته قوه قضائیه درخواست داریم به این پرونده به سرعت رسیدگی شود.»

همچنین محمد امینی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، نامه‌ای خطاب به عیسی هاشمی، معاون عمرانی استانداری، نوشته که در آن آمده است: «برای صدور چنین دستوری نیاز به موافقت معاونین رئیس دولت و وزراست و در صورت این اقدام قطعا پیگیری قانونی سنگین‌تری در انتظار شما و ماموران و عامرین خواهد بود.»

در باغ گیاه‌شناسی نوشهر ۱۴۰۰ گونه گیاه، از جمله بسیاری از گیاهان دارویی کشت می‌شود و تنها پایه بلوط چوب‌پنبه در ایران، و قدیمی‌ترین پایه‌های درختان دارتالاب و ژینکو در آن قرار دارد.

تخریب این ایستگاه پژوهشی گیاه‌شناسی در حالی صورت می‌گیرد که این باغ به عنوان یک اثر ملی به شماره ۱۷۷۹۵ در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور نیز ثبت شده است.

مجموعه کشت درخت و درختچه این باغ گیاه‌شناسی از سال ۱۳۳۱ پایه‌گذاری شده است، اما قدمت ایستگاه تحقیقات گیاهی نوشهر به سال ۱۳۱۰ یعنی ۸۲ سال پیش می‌رسد.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر با تلاش دکتر حبیب‌الله ثابتی، گیاه‌شناس و جنگل‌شناس برجسته ایران، و گروهی از همکاران او ساخته شد و خاک بخش‌هایی از آن با دست و فرغون از مکان‌های دیگر که سنگ‌ریزه نداشت آورده شد.
XS
SM
MD
LG