لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

محمد یزدی: آسیب سختی به جامعه مدرسین وارد شد


محمد یزدی (راست) و محمد تقی مصباح یزدی
محمد یزدی (راست) و محمد تقی مصباح یزدی
محمد یزدی، رئیس شورای عالی تشکیلات دینی محافظه‌کار «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» روز دهم تیرماه در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر ضمن انتقاد از محمد تقی مصباح یزدی، گفته است طی انتخابات «آسیب سختی به جامعه مدرسین وارد کردند».

این روحانی محافظه‌کار جمهوری اسلامی در مورد «تجزیه» جامعه مدرسین نیز هشدار داده است. او می‌گوید «ما سعی کردیم این تجزیه پیش نیاید و خوب است طلاب در این مورد اطلاع داشته باشند».

یزدی در گفت‌وگوی خود به دیدار انتخاباتی اشاره می‌کند که میان سه تن از روحانیون اصولگرای ایران، یعنی خود او، محمد تقی مصباح یزدی و محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، شکل گرفت.

به گفته او قرار بر این شده بود تا در این دیدار جامعه‌های «روحانیت مبارز» و «مدرسین حوزه علمیه قم» در مورد انتخابات به «یک نقطه واحد» برسند. محمد یزدی در این دیدار از مصباح یزدی خواسته است تا همکاری کند.

پاسخ مصباح یزدی به او نیز عمل به «هر تکلیف شرعی»ست. در اینجا محمد یزدی به مصباح یزدی می‌گوید «کسی قصد ندارد به تکلیف غیرشرعی عمل کند» اما آیا «حاضرید همراهی و کمک کنید تا هر سه به نقطه مشترکی برسیم؟»

در نهایت به گفته محمد یزدی -پس از چند بار پرسش و پاسخ- کسی می‌گوید که این گفت‌وگو فایده ندارد و بهتر است به آن ادامه داده نشود.

«سه روز پس از این دیدار» بود که محمد تقی مصباح یزدی کامران باقری لنکرانی را به عنوان نامزد اصلح خود برای ریاست جمهوری معرفی کرد. اما تنها اندکی پیش از اعلام نتیجه تائید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، باقری لنکرانی به سود سعید جلیلی از کارزار انتخاباتی کناره گرفت. بر پایه برخی گزارش‌ها، صلاحیت کامران باقری لنکرانی رد شده و او از این موضوع باخبر شده بود.

محمد یزدی، که خود از اعضای شورای نگهبان نیز هست، در گفت‌وگوی تازه با خبرگزاری مهر از پشتیبانی مصباح یزدی از نامزدهای دیگر انتقاد کرده است؛ «در حالی‌كه هنوز شورای نگهبان نظر نداده بود كه چه كسی صلاحيت دارد يا صلاحيت ندارد. اين كار درستی به نظر نمی‌رسيد. ما دنبال اين بوديم كه شكافی وجود نداشته باشد. بنده واقعا متأسفم كه يك سرمايه گرانقدر حوزه بخواهد به اين شكل آسيب ببيند. متأسفانه اين آسيب به آيت‌الله مصباح رسيد. در جريان انتخابات هم همين آسيب به جامعه مدرسين رسيد. آسيب سختی به جامعه مدرسين وارد كردند».

سعید جلیلی، نامزدی که محمد تقی مصباح یزدی از او در کارزار انتخاباتی پشتیبانی کرد، یازده درصد کل آرا را به دست آورد. علی اکبر ولایتی، نامزدی که محمد یزدی از او حمایت کرده بود نیز کمی بیش از شش درصد آرای رای‌دهندگان را به خود اختصاص داد.

محمد یزدی، پیشتر، ولایتی را نامزد حمایت شده از سوی جامعه‌ مدرسین حوزه عملیه قم معرفی کرده بود. اما این خبر اندکی بعد رد شد.

این موضوع نیز از دیگر انتقادهایی‌ست که در تازه‌ترین گفته‌های محمد یزدی به خبرگزاری مهر منتشر شده است.

او می‌گوید در زمان رای‌گیری برای حمایت از یک نامزد مشترک «اکثریت» از ولایتی حمایت کرده‌اند، ولی «برخی از دوستان» مصباح یزدی در «رای اکثریت شک و شبهه ایجاد کردند».

علاوه بر گفته‌های ضد و نقیض اعضای این نهاد مذهبی تا روزهای آخر تبلیغات، جامعه روحانیت مبارز، دیگر نهاد دینی محافظه‌کار در ایران، از نامزد خاصی حمایت نکرد؛ هرچند پس از انتخابات، رئیس دفتر محمدرضا مهدوی کنی، دبیر کل آن، گفت «علی‌اکبر ولایتی حتی حاضر نشده بوده به تلفن‌های دفتر مهدوی کنی جواب دهد».

انتخابات ۲۴ خرداد ماه در نهایت با پیروزی حسن روحانی و کسب اکثریت مطلق آرا توسط او به پایان رسید. حسن روحانی خود از اعضای جامعه روحانیت مبارز است اما بنا بر گزارش‌ها از سال ۱۳۸۸ به این‌سو در جلسات این تشکل شرکت نکرده است. عمده گروه‌های اجتماعی، سیاسی و دینی اصلاح‌طلب و برخی چهره‌های سرشناس منتقد دولت از روحانی حمایت کرده بودند. محمدرضا عارف تنها نامزدی که پیشینه اصلاح‌طلبانه داشت نیز به نفع او از انتخابات کناره گرفت. دیگر نامزدها که عمدتاً از حمایت اصولگرایان و چهره‌های تندروی مذهبی برخوردار بودند، با فاصله های متفاوت، از حسن روحانی شکست خوردند.
XS
SM
MD
LG