لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی روحانی؛ صالحی امیری رای نیاورد


گزارش‌ها حاکی است که در جلسه رای اعتماد مجلس، وزرای پیشنهادی دولت روحانی برای وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش رای اعتماد گرفتند ولی رضا صالحی امیری که برای وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد شده بود نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رضا فرجی دانا از مجموع ۲۶۱ رای ماخوذه، با ۱۵۹ رای موافق و ۷۰ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد.

علی اصغر فانی نیز با ۱۸۵ رای موافق و ۱۵۳ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع وزیر آموزش و پرورش شد.

در جلسه روز یک‌شنبه اما، رضا صالحی امیری با ۱۰۷ رای موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۳ موفق نشد از مجلس برای وزارتخانه ورزش و جوانان رای اعتماد بگیرد.

حسن روحانی دو ماه پیش مسعود سلطانی‌فر، محمد علی نجفی و جعفر ميلی منفرد را برای تصدی این سه وزارتخانه به مجلس معرفی کرده بود که آنها موفق به کسب رای اعتماد از نمايندگان نشدند.

به دنبال رد صلاحيت این سه وزير پيشنهادی، آقای روحانی در ۲۶ مردادماه محمد جعفر توفيقی، علی‌اصغر فانی، و رضا صالحی اميری را به سرپرستی وزارتخانه‌های علوم و تحقيقات و فناوری، آموزش و پرورش، و ورزش و جوانان منصوب کرد.

اتهامات سنگین علیه وزیر پیشنهادی ورزش

الیاس نادران نماینده تهران در جلسه بعدازظهر یک‌شنبه مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به دلایل خود برای مخالفت با وی گفت: «دلیل اول پرونده بیمه ایران است، این پرونده حکایت از فساد سازمان‌یافته گسترده دارد و تا به حال به اتهامات ده‌ها تن از متهمان پرونده رسیدگی و برای بیش از ۵۰ متهم حکم قضایی و کیفری صادر شده است.»

به گفته آقای نادران، «این پرونده یک متهم اساسی دارد به نام د. س.» و «وی مدعی است در چند نوبت مجموعاً سیصد میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است و در سال ۸۹ هم حکم جلب آقای صالحی صادر شده است ولی تا به حال اجرایی نشده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، الیاس نادران در بیان مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خطاب به روحانی گفت: «آقای روحانی در مجلس صحبت از این است که آقای صالحی نسبت به روحانی مثل مشایی به احمدی‌نژاد است، نگذارید در این مملکت مشایی دیگری درست شود.»

به گزارش فارس، الیاس نادران هم‌چنین رضا صالحی امیری را متهم کرد که در زمان مدیریت‌اش در خوزستان در پرونده مربوط به انفجار لوله در این استان، باعث ضرب و شتم «عده‌ای از رزمندگان دفاع مقدس که از خادمان ملت بودند ولی با گرایش چپ» شده به طوری‌که «یکی از آنها اقدام به خودکشی کرده است.»

این نماینده مجلس هم‌چنین آقای صالحی امیری را از «عناصر فعال فتنه ۸۸» نامید و گفت: «اما لازم است بدانید آقای صالحی در هر دوره‌ای به فراخور مدیری که داشتند چرخش کردند. از جناب آقای ری‌شهری تا مدیریت راست بر وزارت و از سال ۷۶ که اصلاح‌طلب می‌شوند و تا سال ۸۸ که در ستاد آقای موسوی حضور پیدا می‌کنند و بعد از آن خود را نماینده نظام عنوان می‌کنند و می‌گویند من از طرف نظام ماموریت داشتم و گزارش‌ها را می‌فرستادم.»

الیاس نادری گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت ورزش را حتی با قاچاق کالا مرتبط دانست.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «درباره قاچاق کالا فرمانده وقت سپاه خوزستان شهادت داد و برادر عزیزمان دکتر رهبر قرار شد استشهاد بگیرند از مسئول وقت وزارتخانه. ایشان تماس گرفتند آن فرد گواهی داد که این قاچاق توسط ایشان در نفتکش‌ها صورت گرفته است و گزارش آن به نهادهای ذیربط ارسال شده است.»

الیاس نادران افزود: «مدیرکل وقت اطلاعات بعد از اعزام ایشان از خوزستان به تهران همه این موارد را گواهی کرده‌اند.»

واکنش صالحی امیری به اتهامات

در واکنش به این اتهامات، به گزارش خبرگزاری مهر، رضا صالحی امیری بیان اینکه «من هیچگاه در فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات حضور نداشته‌ام» گفت: «تمامی صحبت‌ها و شبهات مطرح شده نسبت به من تهمتی بیش نبوده است.»

وی افزود: «نمی‌توانم برخی اسرار نظام را که در سینه دارم فاش کرده اگر بنا به پرده‌دری باشد حرف‌های اساسی دارم اما نظام هویت ما است و ما محکوم به حفظ اسرار نظام تا ابد هستیم.»

سرپرست کنونی وزارت ورزش و جوانان با اظهار این‌که «این جانب عامل جاری شدن نفت در خوزستان شدم» گفت: «روحم هم از قاچاق سوخت خبردار نبوده است.»

توکلی: صالحی امیری به مخالفان خود اهانت کرد

احمد توکلی نماینده تهران در مجلس نیز طی تذکری در جلسه علنی یکشنبه گفت: «آقای صالحی امیری به بنده و آقای نادران و همچنین سایر مخالفین اهانت کردند.»

وی اضافه کرد: «آقای صالحی امیری در سخنان خود گفتند که جریانی می‌خواهد مرا به زمین بزند و اگر زبان باز کنم آبروی آنها می‌رود و در انتهای سخنان‌شان تاکید داشتند که منظورشان نمایندگان نیستند اما با توجه به سخنان ایشان آن فرد یا جریان ما هستیم یا عده‌ای از بیرون ما را ابزار خود کرده‌اند.»

توکلی افزود: «و به نمایندگان می‌گویم یک نفر نمی‌تواند در یک سال ۲۳ کتاب نوشته و یا زیرنظرش منتشر کند ...»

به نوشته خبرگزاری فارس، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، سخنان وی را در این مرحله قطع کرد.

وزیر جدید آموزش و پرورش

علی‌اصغر فانی، وزیر جدید آموزش و پرورش، سرپرست وزارت آموزش وپرورش در سال ۱۳۸۴ بوده و ریاست کمیسیون تعلیم و تربیت و کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، و عضویت هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس را در پرونده کاری خود دارد.

به گزارش فارس، نمایندگان موافق او وی را «پاک و مظلوم» نامیده و «تناسب رشته کاری و پست» و هم‌چنین «عدم وابستگی جناحی به گروهی خاص» را از نقاط مثبت وی برشمردند.

در همین حال اما یکی از مخالفان وی به «ناقص ماندن طرح‌هایی در آموزش و پرورش که علی‌اصغر فانی پیش از این پیگیر آنها بوده» اشاره کرد.

حسین طلا، نماینده تهران نیز با اشاره به آقای فانی گفت: «نباید از کسانی که انتخابات ۸۸ را به کام مردم تلخ کردند در آموزش و پرورش استفاده کرد.»

وزیر جدید علوم

«توجه ویژه به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی» از جمله محورهای اصلی بود که موافقان رضا فرجی دانا برای او برشمردند.

در همین حال به گزارش فارس، جواد هروی، نماینده قائنات، در جلسه روز یک‌شنبه با انتقاد از رضا فرجی دانا گفت که «یک کتاب هم در کارنامه آقای فرجی دانا دیده نمی‌شود.»

از سوی دیگرزهره طبیب‌زاده نماینده تهران، برنامه‌های فرجی دانا را ایده‌آلیستی خواند و اظهار داشت: «تضمینی برای عدم تکرار وقایع ۷۸ و ۸۸ با وزیر شدن فرجی دانا وجود ندارد.»

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم‌چنین افزود که «با وزیر شدن شما چه تضمینی وجود دارد که تحصن دانشجویی و اعتصاب‌ها برای برداشتن حصر از سران فتنه شکل نگیرد؟ اردوهای مختلط اعزامی به خارج از کشور با پول بیت‌المال برای مشاهده معماری کشورهای اروپایی که به سفرهای سیاحتی بیشتر شباهت داشت تا اردوهای علمی، چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر از سر گرفته نشود و دل مقام معظم رهبری به درد نیاید که زبان به اعتراض نگشایند؟»

وی در پایان گفت: «نمایندگان مجلس بدانند با انتخاب امثال فرجی دانا، به این طیف و تفکر سیاسی و اخلاقی رای می‌دهند.»
XS
SM
MD
LG