لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

لوینسون در ماموریتی تائید نشده برای سیا «اطلاعات جمع می‌کرد»


تصویری از لوینسون که در سال ۲۰۱۱ برای خانواده‌اش فرستاده شده بود
تصویری از لوینسون که در سال ۲۰۱۱ برای خانواده‌اش فرستاده شده بود
بنا بر گزارشی که خبرگزاری آسوشیتد پرس منتشر کرده‌ است، رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ای که هفت سال پیش در ایران ناپدید شد، در ماموریتی که رسما تائید نشده بود، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، زمانی که این موضوع داخل دولت ایالات متحده فاش شده است، یکی از جدی‌ترین «رسوایی‌ها» را در تاریخ «سیا» به وجود آورده است، هر چند همه چیز تا کنون مخفی نگه داشته شده بود.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که رابرت لوینسون برای امور تجاری شخصی به جزیره کیش سفر کرده بود. جایی که در نهایت پس از آن خبری از او در دست نیست.

اما آسوشیتدپرس می‌گوید «سفر تجاری» برای پوشاندن اصل ماجرا بوده است. آنچه به گفته همین خبرگزاری برای جلوگیری از ایجاد پرونده‌ای از سوی خانواده آقای لوینسون به پرداخت دو و نیم میلیون دلار از طرف سی‌آی‌ای به آنها انجامیده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید بر پایه اطلاعات و مدارکی که به دست آورده و نیز مصاحبه و گفت‌وگو با ده‌ها تن از مقام‌های دولتی پیشین و کنونی که در مورد لوینسون مشغول تحقیقات‌ بودند یا هستند، این گزارش را منتشر کرده است.

بر پایه گزارش این خبرگزاری تیمی از اعضای سیا که مسئولیتی هم در این مورد نداشته‌اند به لوینسون پول می‌داده‌اند تا اطلاعات جمع کند. این گزارش در عین حال به ایمیل فرستاده شده به دوستی که در سیا کار می‌کرده، به نام آن جابلونسکی، اشاره می‌کند که در آن رابرت لوینسون گفته بود در رابطه با منبعی‌ست که با حکومت ایران ارتباط پیدا می‌کند و می‌تواند ملاقاتی را در دبی یا جزیره‌ای در همان نزدیکی ترتیب دهد.

لوینسون ۶۵ ساله در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ در جزیره کیش ناپدید شد. در آن زمان گفته شده بود که او به عنوان بازرس خصوصی برای یک شرکت بزرگ کار می‌کرد و برای تحقیق در مورد «قاچاق سیگار» به ایران سفر کرده بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید نخستین بار در سال ۲۰۱۰ (سه سال پیش) رابطه بین سیا و لوینسون را پیدا کرده و از آن موقع برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این مورد به کار خود ادامه داده است. به گفته این خبرگزاری سه بار از انتشار این گزارش خودداری کرده است چرا که دولت آمریکا گفته بود به‌طور امیدوارکننده‌ای احتمال بازگرداندن او به آمریکا وجود دارد.

اما اکنون -به گفته آسوشیتدپرس- تلاش‌ها راه به جایی نبرده است و به گفته مقام‌های عالی دولتی آمریکا، کسانی که او را به گروگان گرفته‌اند تقریبا به طور قطع از رابطه او با سیا اطلاع دارند.

از اوایل سال ۲۰۱۱ هیچ تصویر یا ویدئویی از آقای لوینسون به دست خانواده‌اش نرسیده است.

با وجود اینها دولت آمریکا از انتشار گزارش آسوشیتدپرس ابراز تاسف کرده است.

شورای امنیت ملی آمریکا شرح و توضیح در مورد هرگونه ارتباطی میان لوینسون و دولت آن کشور را رد کرده است.

سخنگوی این شورا گفته است تحقیقات در مورد او ادامه دارد و واشینگتن همچنان متعهد است که او را سالم نزد خانواده‌اش بازگرداند.

این سخنگو در عین حال می‌گوید دولت از انتشار گزارش آسوشیتدپرس متاسف است، چراکه کمکی به بازگرداندن او به خانه نمی‌کند.

در عین حال روزنامه واشینگتن‌پست نیز در گزارشی می‌گوید پس از ناپدید شدن لوینسون، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به اعضای کنگره ایالات متحده گفته است که رابطه‌ای در آن زمان میان این سازمان و آقای لوینسون نبوده است. سیا در عین حال این موضوع را که او برای کار برای آن سازمان به ایران سفر کرده، رد کرده بود.

واشینگتن‌پست هم مانند آسوشیتدپرس می‌گوید ماه‌ها پس از ناپدید شدن او از ایمیل‌ها و مدارک دیگر می‌شد حدس زد که او تحت نظارت گروهی از تحلیلگران سیا به ایران سفر کرده است. این روزنامه نیز می‌گوید این افراد مسئولیت انجام ماموریت خارج از خاک آمریکا را نداشته‌اند.

بنا به گزارش این روزنامه مدیریت سیا ده نفر از کارمندان را در رابطه با این موضوع تنبیه کرده است که برخی از آنها اخراج شده‌اند.

کاخ سفید بارها از دولت ایران خواسته است تا برای آزادی لوینسون همکاری کند.

در تازه‌ترین بیانیه در این مورد در آذرماه، کاخ سفید، به مناسبت نزدیک شدن ایام کریسمس و سال نو مسیحی، با به‌کار بردن واژه «احتراما» از جمهوری اسلامی ایران خواست برای تأمین سلامت و آسایش و آزادی او، آمریکا را کمک کند.

در همان زمان پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رابرت لوینسون رکورد مدت زمان «به گروگان رفتن» یک آمریکایی را به نام خود ثبت کرده است.
XS
SM
MD
LG