لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

شکایت پرویز تناولی از شهرداری تهران به دلیل حمله «وحشیانه» به خانه‌اش


پرویز تناولی، مجسمه ساز ایرانی، روز سه شنبه ۲۷ اسفند گفت که علیه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به دلیل مصادره مجسمه‌های خود و شیوه جابه‌جایی آنها، به قوه قضاییه شکایت کرده است.

آقای تناولی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: «از کسانی که وحشیانه به خانه من حمله کردند و باعث شدند صدمات شدیدی به مجسمه‌هایم وارد شود، به مراجع قضایی شکایت کرده‌ام.»

ماموران سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران روز یکشنبه با «حکم قضایی» وارد خانه پرویز تناولی شد‌ند و ۱۱ مجسمه او را که بر سر مالکیت آن اختلاف وجود دارد، از آنجا خارج کردند.

ویدئویی که از این اقدام تهیه شده است نشان می‌دهد به برخی از این آثار موقع جابه‌جایی با جرثقیل خساراتی وارد شده است، چنان که یکی از آنها از طناب جرثقیل رها می‌شود و به زمین می‌افتد.

این ماجرا به اختلاف طولانی ‌مدت شهرداری تهران و پرویز تناولی باز می‌گردد که از سال ۱۳۸۲ و دوران مدیریت محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران آغاز شد. آن زمان شهرداری تهران اعلام کرد که طرح پرویز تناولی برای تبدیل خانه او به موزه‌ای که آثار این هنرمند را به نمایش بگذارد، نمی‌پذیرد در حالی که این طرح با امضای قراردادی میان طرفین شکل اجرایی به خود گرفته بود.

از آن پس هر از گاهی اخباری در رسانه‌های داخلی منتشر می‌شد که حکایت از تلاش آقای تناولی برای بازپس گرفتن خانه و مجسمه‌های او داشت، اما شهرداری تهران می‌گوید که این آثار هنری متعلق به این نهاد است و آنها را باز پس نخواهد داد.

با این حال آقای تناولی بار دیگر در گفت‌وگوی خود با ایسنا تاکید می‌کند که در قرارداد میان او و شهرداری ذکر شده است، تنها در صورتی این آثار فروخته می‌شود که در خانه یا موزه او نگهداری شود و بنابراین با منتفی شدن طرح موزه، فروش این آثار نیز منتفی خواهد شد.

گفت‌وگوی دیگر این هنرمند با خبرگزاری دانشجویان ایران حکایت از آن دارد که دادگاه حکم داده است تا زمان تعیین تکلیف این آثار، همه آنها در خانه آقای تناولی نگهداری شوند که او هم به دنبال این حکم در نهایت توانست ۱۱ مجسمه از میان ۵۷ اثر خود را از موزه امام علی به خانه خود منتقل کند.

اما اقدام اخیر سازمان فرهنگی هنر شهرداری تهران نشان می‌دهد که دادگاه با صدور حکم دیگری به شهرداری اجازه داده است تا آثار آقای تناولی را از خانه او منتقل کند.

شهرداری: از بیت‌المال صیانت کرده‌ایم

در همین حال سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده که با هدف «صیانت از بیت‌المال» اقدام به انتقال ۱۱ مجسمه پرویز تناولی کرده است.

این بیانیه که روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفند منتشر شده است، بیان می‌کند، آقای تناولی در صدد «تصاحب» مجموعه‌ای بوده که پیش از آن به سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران فروخته شده و بنابراین «جزیی از بیت‌المال قلمداد می‌شود».

سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در نهایت گفته است که آثار پرویز تناولی با رای شعبه ۳۸ دادگاه عمومی حقوقی (مجتمع قضایی صدر) نزد موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان «حافظ معتبر» به امانت سپرده شده است تا حکم قطعی دادگاه در این مورد صادر شود.

مجسمه‌ها در اختیار شهرداری‌ست یا مجموعه‌داران خصوصی؟

اما شماره روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفند روزنامه شهروند، چاپ تهران، حاوی گفت‌وگویی با آقای تناولی است که وی گفته است، برخی از مجسمه‌های او که در اختیار شهرداری بوده‌اند به صورت غیرقانونی به مجموعه‌داران خصوصی واگذار شده است.

وی افزوده است: «بر اساس اخباری که دارم ده‌ها مجسمه من فروخته شده است. مجسمه‌ای که در اختیار شهرداری بوده در خانه فلان نفر چه می‌کند... من که از یک اثر ۱۰ نمونه ندارم، آثارم را می‌شناسم. وقتی به من می‌گویند فلان مجسمه‌ات را در خانه یا در مجموعه فلانی دیدیم من می‌دانم کدام اثر است.»

بیانیه سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران پاسخی به این پرسش پرویز تناولی نداده است و تنها به همان ۱۱ مجسمه‌ای اشاره می‌کند که از خانه آقای تناولی منتقل شده‌اند، امری که به گفته هنرمند باعث وارد آمدن خسارتی «حدود ۱۰۰ میلیون تومان» به این مجسمه‌ها شده است.
XS
SM
MD
LG