لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

«هشدار شدید» سازمان ملل در مورد احکام دست‌جمعی اعدام در مصر


خانواده کسانی که حکم اعدام برای آنها صادر شده بیرون دادگاه جمع شدند
خانواده کسانی که حکم اعدام برای آنها صادر شده بیرون دادگاه جمع شدند
نمایندگی ارشد حقوق بشر ملل متحد، پنجم فروردین ماه، در باره صدور احکام دست‌جمعی اعدام برای ۵۲۹ تن از شهروندان مصری «شدیدا هشدار» داده است؛ این هشدار در حالی‌ست که مقام‌های غربی نیز نگرانی خود را در این مورد نشان داده‌اند.

روپرت کالویل، از سخنگویان ناوی پیلای، نمایندگی ارشد حقوق بشر ملل متحد، در ژنو به خبرنگاران گفت «صدور احکام دست‌جمعی اعدام پس از برگزاری دادگاه‌هایی مملو از رویه‌هایی غیرمعمول، خلاف قانون بین‌المللی حقوق بشر است».

به گفته آقای کالویل، دادگاهی دست‌جمعی که حکم خود را طی دو روز صادر کرده «احتمالا حتی ساده‌ترین نیازها برای داشتن قضاوتی عادلانه را نادیده گرفته است».

روز دوشنبه دوم فروردین ماه، دادگاهی در مصر برای ۵۲۸ نفر از هواداران محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده آن کشور، حکم اعدام صادر کرد. احکام برای تائید به مفتی اعظم مصر فرستاده شده است.

این افراد به اتهام «حمله به پایگاه پلیس و قتل یک افسر آن» طی دو روز محاکمه شدند و حکم صادرشده بازتابی گسترده در رسانه‌های جهانی پیدا کرده است.

بنا به خبر منتشر شده در این مورد در پایگاه خبری سازمان ملل، آقای کالویل می‌گوید این احکام دست‌جمعی در «تاریخ معاصر بی‌سابقه» است.

قرار است تا یک ماه دیگر حکم محمد بدیع، از مقام‌های ارشد اخوان‌المسلمین مصر و ۶۸۲ نفر دیگر از اعضای این گروه نیز اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وکیلان متهمان، دادگاه‌های تازه را تحریم کرده‌اند.

همین خبرگزاری می‌گوید با این که انتظار می‌رود احکام صادر شده، در مراحل بعدی قضایی نقض شوند، اما همین روند طی شده و حکم صادر شده فعلی نیز با «حیرت» فعالان حقوق بشر در مصر و انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده این موضوع که این شمار از متهمان در دو جلسه توانسته باشند در روند قضایی عادلانه شرکت کرده باشند در «ضدیت با منطق» است.

فرانک-والتر اشتینمایر، وزیر خارجه آلمان، می‌گوید احکام صادر شده «بسیار نگران‌کننده» است و دادگاه‌های پیش رو باید متوقف شوند.

کاترین اشتون، مسئول ارشد دیپلماسی در اتحادیه اروپا، نیز از مقام‌های مصری خواست تا حق متهمان را برای داشتن «قضاوتی عادلانه در زمان کافی» محترم بشمرد.
XS
SM
MD
LG