لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

افخم: ابوطالبی گزينه ايران بـرای نمـايندگی در سازمان ملل متحد است


 مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران
مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران
مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، رفتار دولت آمريکا با حميد ابوطالبی، نماينده پیشنهادی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل متحد را غيرقابل قبول دانست.

خانم افخم افزود «دکتـر حميد ابوطالبی گزينه جمهوری اسلامی ايران بـرای نمـايندگی در سازمان ملل متحد است که در زمره بهترين ديپلمات های جمهوری اسلامی ايران با سابقه سفارت در ايتاليا ، بلژيک و استرالياست که در دهه هفتاد (هجری شمسی) نيز بصورت رسمی برای حضور در سازمان ملل متحد رواديد آمريکا دريافت کرده است .»

خبرگزاری ايرنا، روز چهارشنبه به نقل از خانم افخم، در واکنش به اظهارات سخنگوی کاخ سفيد درباره آقای ابوطالبی گزارش داد که ايران هم به سهم خود رسما نظراتش را منتقل کرده است.

سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه، ۱۹ فروردين، گفت که آمريکا از انتخاب حميد ابوطالبی، سفير پيشنهادی ايران برای سازمان ملل، استقبال نمی‌کند و به ايران گفته شده است که وی «مناسب نيست».

به گزارش خبرگزاری رويترز، با اين حال، جی کارنی حاضر نشد بگويد که ورود ابوطالبی به آمريکا ممنوع خواهد شد چرا که وی در بحران گروگانگيری سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ دست داشته است. در جريان اين بحران، ۵۲ ديپلمات آمريکايی را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.

سخنگوی کاخ سفيد اظهار داشت: «ما به دولت ايران اطلاع داده‌ايم که اين گزينه بالقوه، مناسب نيست».

از وی پرسيده شد منظور وی از «مناسب نيست» چيست، که او در پاسخ گفت: «اين يک اصطلاح ديپلماتيک است برای اينکه بگوييد چه نظری داريد».

برخی از گروگان‌های سابق و اعضای کنگره آمريکا از انتخاب اين ديپلمات برای دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل به شدت اظهار نارضايتی کرده‌اند. قرار است مجلس نمايندگان آمريکا طرح سنا را بررسی کند و احتمالا آن را تصويب خواهد کرد.

مصوبه کنگره بايد به تاييد باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، برسد.

جی کارنی می‌گويد که ما با نگرانی‌های سنا در اين مورد هم نظر هستيم و نامزد بالقوه ايران بسيار دردسرساز است.

ماجرای دست داشتن حميد ابوطالبی در گروگان‌گيری سفارت آمريکا در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ را نخستين بار خبرگزاری بلومبرگ مطرح کرد و با اشاره به عکسی که در وب‌سايت «تسخير» منتشر شده است او را منتسب به «دانشجويان پيرو خط امام» دانست، گروهی که در سال ۱۳۵۸ با هجوم به سفارت آمريکا در تهران آن را به اشغال خود در آوردند.

آقای ابوطالبی اين اتهام را تکذيب کرده و اسفند پارسال به سايت «خبرآنلاين» گفت که تنها مدتی پس از وقوع گروگان‌گيری همراه با نماينده پاپ به سفارتخانه آمريکا رفته و نقش مترجم را داشته است.
XS
SM
MD
LG