لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

ناظران گروگان گرفته شده در اوکراین: «با ما بدرفتاری نمی‌شود»


ناظران اروپایی روز یکشنبه با همراهی مردان مسلح، مقابل خبرنگاران حاضر شده و اعلام کردند که با آنها بدرفتاری نمی‌شود.
ناظران اروپایی روز یکشنبه با همراهی مردان مسلح، مقابل خبرنگاران حاضر شده و اعلام کردند که با آنها بدرفتاری نمی‌شود.
ده‌ها تن از جدایی‌طلبان مسلح هوادار روسیه روز یکشنبه، هفتم اردیبهشت ماه، ساختمان تلویزیون محلی شهر دونتسک در شرق اوکراین را اشغال کردند.

در همین حال هشت تن از ناظران نظامی اروپایی که سه روز پیش در شهر دیگری در شرق اوکراین توسط جدایی‌طلبان به گروگان گرفته شده بودند، مقابل خبرنگاران حاضر شده و اعلام کردند که با آن‌ها بدرفتاری نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عده‌ای از شورشیان با لباس مبدل و مسلح به چوب‌های بیس‌بال و چاقو وارد ساختمان تلویزیون محلی شهر دونتسک شدند و به کسی اجازه ورود به این ساختمان را ندادند.

این افراد پارچه‌های سرخ به بازو داشتند که روی آن نام گروه «اوپلوت» درج شده بود. گروه اپلوت به معنای سنگر و استحکامات، یکی از گروه‌های افراطی هواخواه روسیه به شمار می‌رود.

یکی از رهبران این گروه خطاب به روزنامه‌نگاران گفته که آن‌ها تنها در صورتی اجازه دارند به کار خود ادامه دهند که «حقیقت را بگویند.» این فرد گفته است که «شبکه‌های تلویزیونی روسیه حقیقت را می‌گویند» و آن‌ها نیز می‌خواهند در دونتسک شبکه‌هایی داشته باشند که حقیقت را بگویند.

پخش شبکه‌های تلویزیونی روسیه در اوکراین از ماه گذشته ممنوع شده و مقامات اوکراینی معتقدند که این شبکه‌ها اخبار همسو با منافع دولت روسیه پخش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس این تلویزیون ساعاتی بعد با چندین گزارشگر بین‌المللی صحبت کرده و گفته است «شبکه‌های ما هنوز تغییری پیدا نکرده‌اند.» او گفته که اشغال‌گران ساختمان به آن‌ها قول داده‌اند که در امان بمانند.

در همین حال خبرگزاری رویترز از شهر اسلاویانسک خبر می‌دهد که صبح روز یک‌شنبه هشت ناظر نظامی اروپایی که پیش‌تر توسط جدای‌طلبان مسلح اسیر شده بودند، با همراهی چند فرد مسلح، مقابل خبرنگاران «به نمایش گذاشته شده» و اعلام کردند که تاکنون با آن‌ها بدرفتاری نشده است.

این اتفاق با واکنش فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، روبرو شد که رفتار جدایی‌طلبان با این افراد را «دون شان انسان» و «ناقض تمامی قوانین» نامید.

یکی از این هشت تن با نام توماس جانسون که سوئدی است به دلیل ابتلا به بیماری دیابت روز یکشنبه آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جدایی‌طلبان مسلح اعلام کرده‌اند که تصمیم ندارند آن هفت فرد دیگر را آزاد کنند. این افراد سه روز است که توسط جدایی‌طلبان ربوده شده‌اند. جدایی‌طلبان می‌گویند آن‌ها برای «ناتو جاسوسی می‌کرده‌اند.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید جدایی‌طلبان در اعتراض به تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه این افراد را در اسارت نگه داشته‌اند.

در پی این اتفاقات رییس‌جمهوری آمریکا خواستار به هم پیوستن نیروهای آمریکایی و اروپایی و اعمال محدودیت‌های بیشتر بر روسیه شده است.

آقای اوباما روز یکشنبه اعلام کرد که روز دوشنبه، هشتم اردیبهشت، نام‌های جدیدی به لیست افراد تحریمی اضافه خواهد کرد. به گفته او این افراد به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، نزدیکند.

انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا نیز نام‌ افراد و شرکت‌هایی را به لیست تحریمی‌ها اضافه کند. با این همه هنوز بین آمریکا و اتحادیه اروپا توافق کاملی درباره تحریم‌های روسیه وجود ندارد و برخی از کشورها نظیر ایتالیا و آلمان با آمریکا بر سر تحریم‌های روسیه هم‌عقیده نیستند.
XS
SM
MD
LG