لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

کارگران بازداشت‌شده معدن سنگ آهن بافق ۹ نفر شدند


محمدجواد عسگری، مدیرعامل معدن سنگ آهن بافق و عزیزالله عباسیان بافقی، مدیر حقوقی و نماینده هیات مدیره این معدن، با ارسال نامه‌ای به شورای تامین بافق، ضمن انصراف از شکایت خود، خواستار آزادی ۹ کارگر بازداشتی شدند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز یکشنبه، دوم شهریور ضمن انتشار این نامه، به نقل از یکی از کارگران معدن سنگ آهن بافق، خبر داد که تاکنون هیچ یک از کارگران بازداشتی آزاد نشده‌اند.

در حالی که پیش از این رسانه‌ها از بازداشت هفت کارگر معدن سنگ آهن بافق خبر داده بودند، محتوای این نامه حکایت از بازداشت ۹ کارگر دارد.

براساس این نامه، نیروی انتظامی از روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد، امیرحسین کارگران، علی صبری، محمدحسن تشکری، علی‌محمد تشکری، کاظم کارگران، رضا دهستانی، رضا خواجه‌زاده، جلیل کمالی و آقای ایرانی را در پی شکایت کارفرما بازداشت کرده است.

دومین دور از اعتصاب پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق وارد ششمین روز خود شده است. آنان از ۲۷ ارديبهشت تا چهارم تير در اعتراض به خصوصی‌سازی اين واحد دست به اعتصاب زده و برای تحقق خواسته‌های خود دو ماه مهلت داده بودند که پيش از پايان اين مهلت،‌ حکم بازداشت ۱۸ کارگر صادر شد.

روز سه‌شنبه، ۲۸ مرداد، نیروی انتظامی امیرحسین کارگران و علی صبری از کارگران این معدن را بازداشت کرد، اما نتوانست ۱۶ کارگر دیگر را دستگیر کند.

کارگران این معدن در اعتراض به بازداشت دو همکار خود و تلاش برای بازداشت ۱۶ کارگر ديگر از سه‌شنبه شب دست به اعتصاب زده‌اند.

براساس گزارش‌ها ساعت «دو بعد از نیمه شب» شنبه، اول شهریورماه، نیز پنج کارگر دیگر این معدن در «خانه‌ای شخصی» دستگیر شدند.

خانواده‌های کارگران بازداشت شده دیروز با تحصن در مقابل دفتر کارفرما، اجازه خروج وی از دفترش را نداده‌ و گفته‌ بودند تا آزادی کارگران به این تحصن ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا در پی این تحصن کافرمای این معدن با حضور در جمع معترضان وعده داد از شکایتش علیه کارگران صرف‌نظر می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق، امروز گفت که آزادی کارگران به نظر مثبت شورای تامین استان یزد منوط شده است.

محمد عباسی‌بافقی تصریح کرد: «شورای تامین بافق گفته، انصراف کارفرما از شکایتش به معنای گذشت او از جنبه خصوصی اتهام کارگران است و شورای تامین استان یزد درباره گذشت از جنبه عمومی اتهام آنان تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

وی با اشاره به مذاکرات دیشب شورای اسلامی شهرستان بافق و نمایندگان کارگران با شورای تامین بافق، از ارائه لیست مطلبات کارگران به شورای تامین استان یزد خبر داد.

به گفته آقای بافقی، آزادی کارگران بازداشت شده و تخصیص ۱۵ درصد از سهام معدن به مردم شهرستان بافق در صدر خواسته‌های معترضان است.

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق همچنین خبر داد که ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی که یک روز بعد از آغاز دور جدید تحصن کارگران معدن سنگ آهن بافق به این شهرستان آمده‌اند، هنوز در بافق مستقر هستند اما در شهر حضور پیدا نمی‌کنند.

دور قبلی اعتصاب پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق در واکنش به عرضه ۲۸.۵ درصد از سهام معدن در فرابورس که به قصد خصوصی‌سازی انجام گرفته بود برگزار شد. قرار بود که اين سهام به شرکت فولاد خوزستان فروخته شود و کارگران خواستار واگذاری اين سهام به شرکت تعاونی خود بودند.

پيش از اين ۷۱.۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در سال ۹۱ به صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان واگذار شده بود. ر

XS
SM
MD
LG