لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۵

روحانی: حمله آمریکا به مواضع داعش در سوریه غیرقانونی است


رییس جمهوری اسلامی ایران که در نیویورک به سر می‌برد گفت که حمله آمریکا و متحدانش به مواضع گروه «حکومت اسلامی» در سوریه خلاف قوانین و حقوق بین‌الملل است چرا که از دولت بشار اسد اجازه گرفته نشده است.

حسن روحانی روز سه شنبه اول مهرماه گفت: «هدف قرار دادن مواضع در کشور سوم، باید در چارچوب مشخصی انجام شود و بدون درخواست کشوری که هدف قرار گرفته یا بدون اجازه سازمان ملل، حملات هوایی و خلاف قوانین و حقوق بین‌الملل است».

به گزارش خبرگزای رویترز، رییس جمهوری ایران در نشست خبری با گروهی از نمایندگان رسانه ها و سردبیران ارشد خبرگزاری‌های خارجی در عین حال از هر گونه تایید یا محکوم کردن مستقیم دخالت نظامی در سوریه که از سوی آمریکا، برخی کشورهای غربی و متحدان عرب منطقه انجام می‌شود خودداری کرد.

پیشتر برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که آمریکا ساعاتی پیش از حمله هوایی به مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) در خاک سوریه، دولت این کشور را از حمله خود مطلع کرده بود.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، یکی از متحدان نزدیک جمهوری اسلامی است که از حمایت همه جانبه دولت ایران در طول جنگ داخلی علیه مخالفان خود بهره برد.

آقای روحانی در نشست خبری خود در نیویورک همچنین به روابط ایران با عربستان سعودی اشاره کرد و گفت که رابطه تهران با ریاض سزاوار گرمتر شدن است و به نظر می‌رسد که اختلاف‌ نظرها هر روز کمتر و کمتر شود.

وی همچنین به لزوم وحدت کشورهای منطقه از جمله عربستان برای مباره با افراطی گری اشاره کرد و گفت که ایران و عربستان می‌توانند نقش سازنده‌ای برای جلوگیری از بروز اختلاف‌های سیاسی در عراق، سوریه، لبنان، بحرین و یمن ایفاء کنند.

رییس جمهوری ایران در عین حال افزود که او هیچ برنامه‌ای برای دیدار با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا ندارد.

در همین حال معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه روز سه شنبه در واکنش به حملات هوایی آمریکا در سوریه با تاکید بر اینکه راه حل مبارزه با تروریسم به گفته او ماجراجویی هالیودی نیست، گفت: «جمهوری اسلامی حمله هوایی آمریکا به مناطقی از سوریه و ابعاد آن را با حساسیت و دقت دنبال می‌کند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، امیر عبداللهیان افزود: اقدام آمریکا و چند کشور را ناقض حاکمیت ملی و حقوق بین‌الملل و مبنایی برای اقدامات جدید مداخله جویانه در منطقه می‌دانیم.

به گفته این مقام وزارت امور خارجه ایران، «تکیه بر راه حل‌های مداخله جویانه قبلی خود از جمله عوامل رشد تروریسم فعلی است».

وی تاکید کرد: «از نگاه تهران هر گونه اقدام نظامی در جفرافیای سوریه، بدون درخواست دولت این کشور و رعایت حقوق بین‌الملل پذیرفتنی نیست چرا که مبارزه با تروریسم نمی‌تواند مبنایی برای نقض حاکمیت ملی کشورها باشد».

XS
SM
MD
LG