لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

دبیر کل سازمان ملل خواستار «بسیج گسترده» علیه ابولا شد


بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز شنبه در سخنرانی‌ای برای افتتاحیه نشست گروه ۲۰ در استرالیا، خواستار بسیج گسترده تمام نیروهای لازم برای مبارزه با بیماری مرگبار ابولا شد.

گفته‌های دبیر کل سازمان ملل در ۲۴ آبان ماه حالی بیان می‌شود که سازمان بهداشت جهانی دو روز پیش از این اعلام کرده بود شمار قربانیان از مرز پنج هزار نفر گذشته است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ۱۳ نفر نیز در دیگر نقاط جهان (خارج از قاره آفریقا) جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل خطاب به سران ۲۰ قدرت بزرگ اقتصادی جهان گفته است «باید کمک‌رسانی عظیمی انجام دهیم».

او خواسته است تا برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری، پول، ترابری لازم و کمک‌های مورد نیاز بیماران، در اختیار سازمان‌هایی که مشغول مبارزه با آن هستند، گذاشته شود.

به گفته آقای بان همه بیمارانی که دچار ابولا شده‌اند باید درمان لازم را دریافت کنند.

ابولا هنوز به طور رسمی دارو و درمان مشخصی ندارد، اما داروهای گوناگونی در مرحله آزمایشی قرار دارند که بنا بر گزارش‌ها بر برخی بیماران موثر افتاده‌اند.

پزشکان بدون مرز نیز به تازگی اعلام کرده است که از ماه آينده آزمايش داروهای کلینیکی جديد را برای مداوای بيماران در ليبريا و گينه آغاز خواهد کرد.

ابولا به ویژه در لیبریا، گینه و سیرالئون شیوع وسیعی پیدا کرده است.

در حالی که این بیماری در غرب آفریقا جان دست‌کم نیمی از بیماران را گرفته است، در ایالات متحده، به جز یک شهروند لیبریا، ۹ نفر از مابقی مبتلایان درمان شده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل علاوه بر کمک‌های لازم برای بیماران خواستار آن شده است که خدمات لازم برای تامین ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز به کشورهای اصلی مرکز شیوع بیماری ارائه شود.

به گفته بان گی‌مون، آنها باید مطمئن باشند که وقتی ابولا به پایان رسید، بار دیگر به سراغشان نخواهد آمد.

XS
SM
MD
LG