لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

یکی از فرماندهان ارشد سپاه در عراق کشته شد


سرتیپ حمید تقوی از فرماندهان سپاه
سرتیپ حمید تقوی از فرماندهان سپاه

روابط عمومی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، ۷ دی، در اطلاعیه‌ای از کشته شدن سرتیپ حمید تقوی از فرماندهان این نهاد در حین انجام «ماموریت مستشاری» در شهر سامرای عراق خبر داد.

خبرگزاری دفاع مقدس، از خبرگزاری‌های وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از آقای تقوی، به عنوان یکی از «فرماندهان محور سامرا» نام برده و خبر داده که وی روز شنبه، ۶ دی، و با شلیک «تک‌تیرانداز» گروه داعش کشته شده و تعدادی از همراهان وی نیز مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در اطلاعیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی آمده‌است: «سردار سرتیپ پاسدار حمید تقوی... سرانجام در حین انجام ماموریت مستشاری به ارتش و بسیج مردمی عراق برای مقابله با تروریست‌های تکفیری و داعش در شهر سامرا... به شهادت رسید.»

براساس این گزارش آقای تقوی در طول جنگ ۸ ساله ایران و عراق از فرماندهان قرارگاه رمضان بوده‌است.

از قرارگاه رمضان به عنوان مرکز فرماندهی و اجرای جنگ‌های نامنظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برده می‌شود.

خبرگزاری دفاع مقدس نیز در گزارش خود از کشته شدن آقای تقوی نوشت: «سردار تقوی از مسئولین محور سامرا بود که عصر دیروز توسط تک‌تیراندازی که پشت ترانس برق پنهان شده بود هدف قرار گرفته و به شهادت می‌رسد. در این حادثه تعدادی از همراهان وی نیز مجروح می‌شوند.»

شهر سامرا، در ۱۱۰ کیلومتری شمال بغداد، که رسانه‌های ایران از آن به عنوان محل کشته شدن آقای تقوی نام برده‌اند، یکی از شهرهای عمدتاً سنی‌نشین است که برخی از اماکن مقدس شیعیان در آن واقع شده است.

گروه حکومت اسلامی، داعش سابق، در هفته‌های گذشته حملات خود را برای تصرف این شهر تشدید کرده‌است.

حرم امامان دهم و یازدهم و یکی از زیارتگاه‌های مهم شیعیان در شهر سامرا است.

براساس گزارش خبرگزاری ابنا، خبرگزاری اهل بیت، آقای تقوی متولد منطقه کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون در استان خوزستان است و پیکر او پس از تشییع در تهران در اهواز نیز تشییع خواهد شد.

سایت صدخبر نیز بدون اشاره به نام کشته‌شدگان قبلی از آقای تقوی به عنوان «چهارمین شهید خوزستان در راه دفاع از حریم اهل بیت» نام برده‌است.

در ماه‌های گذشته خبرهای مختلفی از حضور نیروهای نظامی ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در عراق منتشر شده‌است.

مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را تکذیب و در عین حال برخی از فرماندهان سپاه حضور آقای سلیمانی در عراق را تائید کرده‌اند.

یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، ۲۰ مهر در مصاحبه‌ای با شبکه العالم درباره عکسی که اخیراً از قاسم سلیمانی در کنار تعدادی از نیروهای پیشمرگ کرد در شمال عراق منتشر شده گفت که «سردار سلیمانی در خط مقدم جبهه حضور دارد.»

پیش از این علی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، نیز تایید کرده بود که در جریان نبرد علیه نیروهای گروه «حکومت اسلامی» در عراق، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، حضور داشته‌است.

در سال‌های گذشته خبرهای متعددی از کشته شدن فرماندهان سپاه ایران در سوریه نیز منتشر شده‌است.

XS
SM
MD
LG