لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

فرانسه برای مبارزه با «خلافت اسلامی» ناو هواپیمابر به خاورمیانه می‌فرستد


فرانسه روز چهارشنبه ۲۴ دی اعلام کرد که با ارسال ناو هواپيمابر «شارل دوگل» به خاورميانه همکاری خود را با ائتلاف به رهبری آمريکا برای مبارزه عليه گروه موسوم به خلافت اسلامی افزايش می‌دهد.

پس از حمله مسلحانه هفته گذشته در پاريس که به کشته شدن ۲۰ نفر و از جمله سه مهاجم اسلامگرای افراطی و مسلح منتهی شد، فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه گفت: «وضعيت جاری، حضور ناوهای هواپيمابر ما را در منطقه توجيه می‌کند».

قرار است این ناو در همکاری با ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه گروه خلافت اسلامی در عراق و سوریه وارد عمل شود.

فرانسه با حضور در این ائتلاف، از همان ابتدای کارزار در بمباران‌های هوايی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی مشارکت داشته است.

يکی از مهاجمان مسلح ادعا کرده بود که به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش، وابسته است.

در همین حال، دولت فرانسه به دادستان‌های سراسر کشور دستور داده که با نفرت پراکنی، يهودی ستيزی و تجليل از تروريسم به شدت برخورد کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، فرانسه هفته گذشته ۵۴ نفر را در ارتباط با نفرت پراکنی و دفاع از تروريسم بازداشت کرده است.

همزمان با اين دستگيری‌ها تمام نسخه‌های شماره جديد مجله «شارلی ابدو» در پاريس و حومه به فروش رسيد. شماره جديد اين مجله طنز که کاريکاتور پيامبر اسلام روی جلد آن چاپ شده است، اوايل بامداد روز چهارشنبه در کيوسک‌های روزنامه فروشی ناياب شد.

پس از حمله هفته گذشته، فرانسه ۱۰ هزار نيروی نظامی و ۱۲۰ هزار نيروی انتظامی و امنيتی در مکان‌های حساس از جمله مدارس يهودی، کنيسه‌ها، مساجد و گذرگاه‌های مسافرتی مستقر کرده است.

تدابير امنيتی در فرانسه تشديد شده و جست‌وجو برای یافتن همدستان احتمالی مهاجمان مسلح، ادامه دارد. با اين حال هيچ‌يک از ۵۴ فرد دستگير شده با اين حمله در ارتباط نبوده‌اند.

وزارت دادگستری فرانسه گفت ۵۴ نفری که در روزهای اخير دستگير شده‌اند، از جمله چهار نفری که زير ۱۸ سال هستند، بر اساس قانون ويژه برای مجازات اضطراری محکوم شده‌اند. طبق اين مقررات، دفاع شفاهی از تروريسم پنج سال زندان و انتشار مطلب در اينترنت هفت سال مجازات زندان دارد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در ادامه می‌نويسد اقدامات امنيتی پس از حمله به دفتر شارلی ابدو نحوه برخورد دولت سوسياليست فرانسوا اولاند با آزادی بيان را، که همواره به شدت مدافع آن بوده، زير سوال برده است.

يکی از دستگيرشدگان اخیر، «ديو دونه» کمدين پرطرفدار و جنجالی است که بارها به نژادپرستی و يهودی ستيزی متهم شده است. فرانسه نيز مانند بسياری از کشورهای اروپايی عليه نفرت پراکنی و به ويژه سخنان يا اعمال يهودی ستيزانه قوانين سختگيرانه‌ای دارد.

وزير دادگستری فرانسه در پيامی به تمام قضات و دادستان‌های کشور، مبنای قانونی برای مبارزه با مدافعان حملات مسلح در پاريس و همچنين کسانی که مرتکب اعمال و سخنان نژادپرستانه و يهودی ستيزانه می‌شوند را تشريح کرد. در اين دستور اشاره مشخصی به اسلام نشده است.

وزارت دادگستری در پيام خود به قضات و دادستان‌های فرانسه گفته که اين دستور را برای حفاظت از آزادی بيان در مقابل عبارت‌هايی که خشونت و نفرت پراکنی می‌کنند، صادر کرده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌نويسد که اين آيين‌نامه در همين حال درباره هوشياری نسبت به هر نوع حادثه‌ای که به خشونت عليه پليس منجر شود، هشدار می‌دهد.

به نظر می‌رسد دولت فرانسه از تکرار شورش‌هايی که دهه گذشته در محله‌های فقير و محروم مهاجر نشين پاريس روی داد، نگران است.

از سوی دیگر، يکی از رهبران اصلی القاعده يمن روز چهارشنبه مسئوليت حمله به دفتر مجله شارلی ابدو را پذيرفت. او در ويديويی اين کشتار را «انتقام پيامبر» ناميد.

مجله شارلی ابدو بارها برای انتشار کاريکاتور پيامبر اسلام تهديد شده بود.

در حالی‌ که «ناصر آل انسی» يکی از فرماندهان اصلی القاعده در شبه جزيره عربستان در يک ويديوی ۱۱ دقيقه ای گفت القاعده يمن «اهداف را انتخاب، برنامه حمله را تعيين و هزينه عمليات را تامين کرده است»، مقامات اطلاعاتی آمريکا می‌گويند اطلاعاتی مبنی بر تاييد اين ادعا ندارند.

چند مقام امنيتی آمريکايی که نخواستند نام‌شان فاش شود، افزودند شواهدی که نشان دهد القاعده يمن اين حمله را هماهنگ کرده و يا از قبل از آن مطلع بوده وجود ندارد.

حمله هفته گذشته افراد مسلح به دفتر مجله شارلی ابدو، باعث کشته شدن ۱۲ نفر از کارکنان آن و سه روز درگيری خونين در حومه پاريس شد که ۱۷ قربانی به جا گذاشت.

کارکنان مجله شارلی ابدو در يک دفتر موقت و اجاره‌ای شماره جديد اين مجله را منتشر کردند که روز چهارشنبه در سه ميلیون نسخه، يعنی ۵۰ برابر تيراژ معمول خود، چاپ و به فروش رفت.

XS
SM
MD
LG