لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

تشدید نبرد برای دبالتسو؛ «موافقتنامه آتش‌بس در آستانه شکست است»


شورشیان هوادار روسیه با سلاح‌های سنگین مواضع نیروهای دولتی اوکراین را در دبالتسو شدیدا گلوله‌باران می‌کنند.
شورشیان هوادار روسیه با سلاح‌های سنگین مواضع نیروهای دولتی اوکراین را در دبالتسو شدیدا گلوله‌باران می‌کنند.

شورشیان اوکراین روز دوشنبه ۲۷ بهمن مواضع نیروهای دولتی را که در محاصره هستند زیر آتش گرفتند و دولت اوکراین نیز می‌گوید با توجه به نقض آتش بس حاضر نیست سلاح‌های سنگین خود را خارج کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد موافقتنامه آتش بس که با حمایت کشورهای اروپایی تنظیم شده در آستانه شکست است.

به گزارش خبرگزرای رویترز، اتحادیه اروپا با افزودن اسامی تعداد دیگری از مقامات روسی و شورشیان اوکراین به فهرست تحریم‌ها، فشار بر روسیه و جدایی طلبان اوکراین را تشدید کرده و روسیه نیز وعده داده که به این تحریم‌ها پاسخ «مناسب» می‌دهد.

پس از توافقنامه آتش بس که نتیجه نهایی گفت‌وگوهای طولانی هفته گذشته میان رهبران آلمان، فرانسه روسیه و اوکراین بود و از روز یکشنبه به اجرا در آمد، نبرد در بسیاری از مناطق شرق اوکراین کاهش یافت.

با این حال به نظر می‌رسد آتش بس در شهر دبالتسو که در هفته‌های اخیر به کانون اصلی نبرد بین جدایی طلبان و نیروهای دولتی اوکراین تبدیل شده بود در نطفه خفه شده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که از مبتکران اصلی توافقی بود که روز پنج شنبه گذشته در مینسک پایتخت بلاروس امضا شد گفت: «وضعیت شکننده است».

او در برلین به خبرنگاران گفت: «مشخص بود که کارهای بسیاری باقی مانده که باید انجام شود. و من همیشه گفته‌ام هیچ تضمینی وجود ندارد که کارهایی که ما انجام می‌دهیم به نتیجه برسد. این مسیر بسیار دشواری خواهد بود».

خبرگزاری رویترز می‌نویسد جدایی طلبان اوکراینی پس از شروع اجرای آتش بس گفتند قصد ندارند مفاد آن را در شهر دبالتسو رعایت کنند.

شبه نظامیان هوادار مسکو پییشروی خود را به سوی شهر دبالتسو از ژانویه شروع کرده‌اند و اکنون این شهر و نیروهای دولتی اوکراین در محاصره کامل آن‌ها قرار دارد.

آمریکا می‌گوید عملیت شورشیان در اطراف شهر دبالتسو که در نقطه تلاقی استراتژیک خطوط راه آهن کشور واقع شده است توسط نیروهای مسلح روسیه حمایت می‌شود. مسکو این اتهام را تکذیب می‌کند.

خبرنگاران رویترز در نزدیکی خط مقدم گفتند شهر دبالتسو زیر آتش بی‌ امان توپخانه قرار دارد. دستکم شش تانک و زره پوش‌های نفربر و توپخانه در جنگل‌های واقع در ۱۰ کیلومتری شهر که هفته پیش به تصرف جدایی طلبان در آمد، دیده شده است.

بن بست بر سر خارج کردن سلاح‌های سنگین

ادوارد باسورین، یکی از رهبران شبه نظامیان جدایی طلب گفته که اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ بار آتش بس را نقض کرده است.

دولت اوکراین نیز گفت پس از اجرای آتش بس، نیروهای دولتی در شرق کشور بیش از ۱۰۰ بار گلوله باران شده‌اند که در جریان آن پنج نفر از نیروهای نظامی کشته و ۲۵ تن دیگر مجروح شدند و در چنین وضعیتی نمی‌تواند سلاح‌های سنگین را از منطقه خارج کند.

آندری لیسنکو، سخنگوی نیروهای دولتی اوکراین، گفت: «پیش شرط خارج کردن سلاح‌های سنگین اجرای کامل بند یک توافق نامه آتش بس مینسک است. وقوع صد و دوازده حمله نشان دهنده آتش بس نیست».

دنیس پوشیلین، یکی از فرماندهان جدایی طلبان نیز گفت نیرو‌هایش «فقط خارج کردن دو جانبه سلاح‌های سنگین را می‌پذیرند».

جدایی طلبان در ازای خروج سلاح‌های سنگین به نیروهای دولتی اوکراین پیشنهاد داده‌اند که مسیر امنی را برای خروج از شهر دبالتسو در اختیار آنها قرار خواهند داد.

اما سخنگوی نیروهای دولتی اوکراین این پیشنهاد را رد کرده و گفت: «توافقنامه مینسک وجود دارد و بر اساس آن دبالتسو متعلق به ما است و ما از آن خارج نمی‌شویم».

تنها بارقه امید

بحران و درگیری‌های در اوکراین با برکناری رییس جمهوری پیشین این کشور در فوریه گذشته و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه آغاز شد.

کشورهای غربی می‌گویند ولادیمیر پوتین که بخشی از خاک اوکراین را «روسیه نو» می‌نامد، برای شورشیان اوکراینی نیرو و تسلیحات ارسال می‌کند.

مسکو همواره این ادعا را رد کرده و می‌گوید غرب با به راه انداختن جنگ در اوکراین به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و تغییر رژیم در روسیه است.

کشورهای غربی می‌گویند حق افزودن بر تحریم‌ها علیه روسیه را برای خود محفوظ می‌دانند و امیدوارند بحران اقتصادی رو به رشد در این کشور ولادیمیر پوتین را تشویق جدایی طلبان به سمت توقف نبرد‌ها سوق دهد.

فهرست تازه تحریم اتحادیه اروپا شامل مسدود کردن دارایی ۱۹ فرد و ۹ سازمان است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «این تصمیم که به آن پاسخ مناسب داده خواهد شد، برخلاف منطق است و به یافتن راه حل برای بحران داخلی اوکراین کمکی نمی‌کند».

XS
SM
MD
LG