لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

فرمانده گروه «انصارالفرقان» در سیستان و بلوچستان «کشته شد»


معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران خبر داد که هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی، فرمانده گروه «انصار الفرقان»، و دو نفر از همراهانش در روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند. این مقام انصار الفرقان را ساخته و پرداخته «تروریست‌های غربی‌ـ‌عربی» توصیف کرده است.

در همین حال رهام بخش حبیبی، فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان، از عملیات «همزمان» نیروهای مرزبانی ایران و پاکستان در مرزهای مشترک دو کشور علیه «اشرار، قاچاقچیان و معاندان» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران که اشاره‌ای به نامش نشده، روز پنج‌شنبه، سوم اردیبهشت، همچنین خبر کشته شدن سعید ترکمان ‌زهی، سخنگوی گروه جیش‌العدل، در شهر کراچی پاکستان در شامگاه ۱۸ فروردین را تائید کرد.

خبرگزاری ایرنا شامگاه چهارشنبه نیز به نقل از یک «منبع آگاه» خبر داده بود که در عملیات نیروهای امنیتی ایران، علاوه بر کشته شدن فرمانده گروه «انصار الفرقان» و دو تن از اعضای این گروه به نام‌های صادق بلوچ ‌زهی و مسلم بلوچ ‌زهی، دو تن دیگر هم دستگیر شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این عملیات در منطقه «بافتان» حد فاصل «قصرقند و جکیگور» در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است.

در همین حال محمد مارانی، فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران، نیز روز ۲۲ فروردین‌‌ماه، از دستگیری تعدادی ازاعضای گروه «انصار الفرقان» و کشف انبار مهمات این گروه، در جنوب استان سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود گفت که گروه «انصار الفرقان» با «حمایت مالی و تسلیحاتی و هدایت» به گفته او «تروریست‌های غربی‌ـ‌عربی منطقه» از اواسط سال گذشته در جنوب شرق ایران تشکیل شده است.

پیش از این برخی از وب‌سایتهای نزدیک به اصولگرایان ایران از جمله وب‌سایت مشرق‌نیوز اعلام کرده بودند که گروه «انصار الفرقان» از اتحاد دو گروه «انصار ایران» و «فرقان» به وجود آمده است.

به گفته این وب‌سایت، گروه «انصار ایران» یکی از شاخه‌های جدا شده از گروه «جندالله» پس از اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، است.

معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات در سخنان خود همچنین گفت که سعید ترکمان زهی، معروف به «ملا معاذ»، سخنگوی گروه جیش‌العدل، روز ۱۸ فروردین پس از به عهده گرفتن مسئولیت قتل ۸ مرزبان ایرانی توسط این گروه، «در ساعت ۹ تا ۱۰ شب در حوالی منزلش در کراچی پاکستان» کشته شده است.

پیش از این گروه جیش‌العدل مسئولیت قتل هشت مرزبان ایرانی که روز ۱۷ فروردین کشته شده بودند را بر عهده گرفته بود.

در همین حال خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه، ۳۰ فروردین، به نقل از «منابع آگاه» نوشته بود که محمدسعید ترکمان‌زهی، سخنگوی جیش‌العدل و نفر دوم این گروه در پی حمله «گروهی نا‌شناس» در شهر کراچی پاکستان کشته شده‌اند.

«عملیات همزمان نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان»

همزمان با انتشار خبر مرگ فرمانده گروه «انصار الفرقان»، فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان از عملیات «همزمان» نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در مرزهای مشترک دو کشور علیه به گفته او «اشرار، قاچاقچیان و معاندان» خبر داد.

رهام بخش حبیبی چهارشنبه شب با اشاره به سفر اخیر هیئت ایرانی به پاکستان به سرپرستی معاون امنیتی وزارت کشور، انجام این عملیات «همزمان» در مرزهای مشترک دو کشور را نشان‌دهنده «تاثیرگذاری» سفر معاون وزیر کشور ایران دانست.

وی اضافه کرد: «در سال گذشته ۷۰ مورد درگیری مسلحانه با اشرار و تروریست‌ها و قاچاقچیانی که از آن سوی مرز قصد ورود به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند در مرزهای مشترک ایران و پاکستان انجام شد.»

پیش از این نیز قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران، ۱۸ فروردین، از «بیش از ۷۰ فقره درگیری و تجاوز مرزی» از سمت پاکستان به داخل خاک ایران در مدت یک سال گذشته خبر داده بود.

مقامات ایرانی پیش از این نیز بار‌ها اعلام کرده‌اند، پاکستان که مرزی طولانی با سیستان و بلوچستان دارد، به «محل امن تروریست‌ها» تبدیل شده‌ است.

در همین زمینه روز شنبه، ۲۶ مهر ۹۳، مقام‌های ایرانی از مرگ دو مرزبان در منطقه مرزی استان سیستان و بلوچستان خبر دادند و پاکستان نیز اعلام کرد که یک شبه ‌نظامی دولتی این کشور با تیراندازی مأموران ایرانی کشته شده ‌است.

پس از این اتفاقات وزارت خارجه ایران سفیر پاکستان در تهران را در روز ۲۶ مهرماه ۹۳ احضار کرد.

XS
SM
MD
LG