لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

انتقاد مجلس و مقام‌های دولتی از حاشیه‌های تشییع جنازه غواصان ایرانی


سخنگوی دولت ايران، وزير بهداشت و تعدادی از نمايندگان مجلس، شديدا نسبت به آنچه که «استفاده سياسی» از مراسم تشييع اجساد غواصان ايرانی و همچنين «توهين» به دولت و ریيس مجلس با «الفاظ رکيک» خواندند، انتقاد کردند.

مراسم تشييع جنازه ۱۷۵ غواص کشته شده ايرانی در جنگ با عراق، در حالی روز سه‌ شنبه در تهران برگزار شد که محسن رضايی، سخنران و برخی از مداحان اين مراسم به مذاکرات ايران و گروه ۵+۱ و همچنين سخنان حسن روحانی درباره تحريم‌های غرب عليه ايران حمله کردند.

در واکنش به اين اتفاق، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ايران روز چهارشنبه ۲۷ خرداد اين «رفتارها» را «خلاف مصالح ملی» و «توصيه‌های» رهبر جمهوری اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، آقای نوبخت تاکيد کرد: «اگر دوستانی دغدغه‌ای دارند و بخواهند به اين صورت در محافل مختلف مطرح کنند و موجب تضعيف اين فرصت ملی شوند، قطعا يک رفتار مغاير منافع ملی را انجام می‌دهند».

در همين حال حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزير بهداشت ایران، نيز برگزاری به گفته او «ميتينگ سياسی» در اين مراسم را «پيمودن راه نفاق و خيانت به آمال شهيدان» خواند.

در ادامه واکنش‌ها، پرويز اسماعيلی، معاون ارتباطات ‌دفتر رييس‌جمهوری ايران نيز از به گفته او «توهين آشکار و توزيع سازمان يافته شبنامه‌ها و تراکت‌ها» عليه دولت در مراسم تشييع جنازه غواصان ايرانی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، آقای اسماعيلی تاکيد کرد: «مصادره به مطلوب و استفاده از شهدا برای تسويه حساب‌ها و طعنه‌های سياسی، بزرگترين خيانت به آنهاست».

در همين حال به گزارش خبرگزاری ايرنا، کاظم جلالی، رييس فراکسيون رهروان ولايت که از آن به عنوان فراکسيون اکثريت مجلس نام برده می‌شود، نيز به گفته او «استفاده جناحی از شهدا» را «ناشايست» خواند.

غلامعلی جعفرزاده، نماينده رشت در مجلس، نيز در اين زمینه گفت: «من از آينده نگران هستم و اين موارد می‌تواند خشونت‌ها را در جامعه ترويج و تشويق کند».

به گزارش خبرگزاری ايلنا، روز سه شنبه همچنين «يکی از سخنرانان» مراسم تشييع جنازه غواصان ايرانی با اشاره به پوشش ماريچه اسخاکه، نماينده هلند در پارلمان اروپايی در ديدار با علی لاريجانی، ریيس مجلس، عبارت «خاک بر سرت بی‌غيرت» را خطاب به آقای لاريجانی به کار برده بود.

اين خبرگزاری اشاره‌ای به نام اين سخنران نکرده است.

خبرگزاری دولتی ايرنا نیز نوشت که «برخی مجريان و مداحان» مراسم روز سه‌شنبه با کلمات «رکيک»، رييس مجلس و برخی مسوولان را خطاب کردند که انتشار اين فيلم‌ها در سايت‌ها و شبکه‌های اجتماعی «بازتاب گسترده‌ای» داشت.

بر اساس اين گزارش، در واکنش به اتفاقات یاد شده، مهدی کيايی، مديرکل روابط عمومی مجلس، نسبت به «توهين ها و کلمات زشت» به کار رفته از سوی «برخی از مجريان برنامه» درباره مسئولان کشور انتقاد کرد.

آقای کيايی تاکيد کرد که «عقده گشايی، تخريب و توهين»، توسط افراد «تحريک شده» از سوی «افراطيون» انجام شده است.

از سوی دیگر، علی مطهری، نماينده تهران در مجلس، با اعتراض به آنچه که «مصادره شهدا» با «هدف های سياسی» خواند، گفت: «اين که ما به شکلی جلوه دهيم که اگر اين شهدا بودند طرفدار فلان گروه بودند، غلط است، همان طور که امروز خانواده های شهدا گرايش‌های مختلف سياسی دارند».

واکنش‌ها به مراسم تشييع پيکر ۱۷۵ غواص کشته شده ايرانی در جنگ با عراق در حالی صورت گرفته که علی‌اصغر ناصربخت، معاون سياسی فرمانداری تهران، تاکيد کرده که سخنران رسمی اين مراسم تنها محسن رضايی بوده است و بقيه سخنرانان «غيررسمی» بوده‌اند.

در همين حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور ايران، گفت: «نهادی که سخنران مربوطه را دعوت می‌کند، مسئوليت را برعهده دارد و حتما از اين افراد خواسته می‌شود که بگويند چه اتفاقی افتاده است».

آقای رحمانی فضلی اشاره‌ای به نام نهاد برگزار کننده اين مراسم نکرده است.

XS
SM
MD
LG