لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

واکنش به ادعای سپاه در مورد ساخت و ساز در عشرت‌آباد تهران


در ادامه گزارش‌ها از ساخت‌وساز غیرمجاز در عشرت‌آباد، معاون شهردار تهران ضمن رد گفته معاون سپاه مبنی بر وجود مجوز شهرداری برای ساخت بنا در مجاورت عمارت تاريخی عشرت‌آباد، تاکيد کرد که شهرداری چندين بار به سپاه تذکر داده است که این اقدام «غيرمجاز» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی شهرداری تهران و شهردار سابق منطقه هفت، روز جمعه، ۱۹ تير، گفت که سپاه پاسداران «هيچ توجهی» به تذکرهای شهرداری تهران نکرده است.

بر اساس گزارش‌ها، با وجود مخالفت اعضای شورای شهر تهران، چند مسئول بلندپايه در شهرداری، سازمان ميراث فرهنگی و حتی رئيس ديوان عدالت اداری، پروژه ساخت‌وساز در پادگان ولی‌ عصرِ سپاه پاسداران در مجاورت عمارت تاریخی کلاه‌ فرنگی عشرت‌آباد که از شهريورماه سال ۹۳ آغاز شده همچنان ادامه دارد و اسکلت فلزی اين سازه تا ۱۴ طبقه نيز بالا رفته‌ است.

محمدرضا يزدی، معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه، ۱۵ تير، گفته بود که مديرکل پيگيری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران روز ۱۳ شهريور ۹۲ در نامه‌ای اعلام کرده که سپاه پاسداران «مجاز به انجام اقدامات لازم» در اين پروژه است.

اما معاون شهرسازی شهرداری تهران با رد این ادعا گفت که در زمان تصدی شهرداری منطقه ۷ نامه‌ای به معاونت پدافند غيرعامل سپاه پاسداران ارسال و اعلام کرده که در «محدوده مورد نظر... صدور هر گونه مجوز ساخت و ساز از نظر این شهرداری میسر نیست».

به گفته آقای پشمچی‌زاده، در سال ۹۱ نیز «تذکری کتبی» به اين نهاد نظامی مبنی بر «غيرمجاز بودن» ساخت و ساز در این محدوده به دلیل کاربری فضای سبز و گردشگری آن بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران ابلاغ شده است.

معاون سپاه پاسداران در سخنان روز دوشنبه خود گفته بود که شهرداری باید ظرف یک ماه پس از درخواست این نهاد مقررات «کاهش تراکم یا هر محدودیت دیگری» را اعلام می‌کرده، اما «حتی تا اواخر سال گذشته» این مقررات را اعلام نکرده است.

آقای پشمچی‌زاده در پاسخ به این سخنان گفت: «مسئولان سپاه به مستندات پروتکلی اشاره می‌کنند... مبنی بر اين که اگر يک نهاد نظامی طی نامه‌ای درخواست ساخت و ساز در محوطه خود را داشت و در مدت زمان مشخص جوابی از سوی شهرداری منطقه به اين درخواست داده نشد، اين نهاد مجاز به ساخت و ساز است.»

وی اضافه کرد: «اين در حالی است که قبل از ارسال اين درخواست از سوی نهاد مذکور، شهرداری منطقه طی يک ابلاغ کتبی هشدار داده بود که هر گونه ساخت و سازی در پهنه با کاربری فضای سبز و گردشگری غيرمجاز است.»

معاون شهردار تهران همچنين خبر داد که بر اساس مصوبه کميسيون ماده ۵ شهرداری تهران، ارتفاع مجاز بنای در حال ساخت در پادگان ولی عصر «حداکثر ۱۶ متر» است و بر اساس این مصوبه باید طبقات اضافی این بنا «تخريب» شود.

وجيهه قاسمی، مدير روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی استان تهران، روز شنبه خبر داده بود که اين پروژه به حکم بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی، بايد تا روز يک‌شنبه ۱۴ تير، متوقف شود.

خانم قاسمی روز يک‌شنبه خبر داد که اين دستور «اجرايی» نشده‌ است.

با این حال معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران گفته است که دادسرای نظامی حکمی درباره توقف اين پروژه «صادر نکرده» و تنها بازپرس شعبه ۳ اين دادسرا «قراری» را در اين باره صادر کرده ‌است.

عمارت کلاه‌ فرنگی عشرت‌‌آباد در ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این عمارت به دستور مظفرالدین شاه قاجار با الگوی معماری ایرانی در چهار طبقه ساخته شده ‌است.

پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، این باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و از آن رو آن را پادگان «شهربانی» یا «عشرت‌آباد» نامیدند.

پس از انقلاب این پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان ولی‌عصر» تغییر نام پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG