لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

مشاور پوتین: روسیه در حال نوسازی سامانه اس-۳۰۰ برای ایران است


ولاديمير کوژين، مشاور نظامی ریيس جمهوری روسيه، می‌گويد که مسکو در حال نوسازی پدافند ضد هوايی اس-۳۰۰ برای ايران است.

به گزارش خبرگزاری ريا نووستی، آقای کوژين روز پنجشنبه هشتم مرداد گفت: سيستمی که قرار است به ايران تحويل داده شود «تا حدی» به روز شده و «اجزای ديگر» آن نيز در حال به روز شدن هستند.

مشاور نظامی ولاديمير پوتين تاکيد کرده است: «اين اس-۳۰۰ تا حدود زيادی همان مجموعه‌ای خواهد بود که ايران می‌خواهد تحويل بگيرد».

ايران و روسيه در سال ۲۰۰۷ قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن قرار شد مسکو در قبال دريافت حدود ۸۰۰ ميلون دلار چند پدافند ضد هوايی اس-۳۰۰ به تهران تحويل دهد.

اين پدافند ضد هوايی از قدرتمندترين پدافندهای جهان به شمار می‌رود که می‌تواند هواپيماها و موشک‌ها را هدف قرار دهد.

پدافند اس-۳۰۰:

اما روسیه در سال ۲۰۱۰ تحت فشار غرب تحويل اس-۳۰۰ به ايران را معلق کرد.
ریيس جمهوری روسيه در فروردين امسال، اين ممنوعيت را لغو کرد؛ اقدامی که با واکنش تند اسرائيل و آمريکا و روبرو شد.

جمهوری اسلامی از روسیه بابت این اقدام به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت و درخواست غرامت کرده بود. روسیه نیز خواستار پس گرفتن این شکایت بوده است.

در حالی که برخی از تحليلگران نظامی برخورداری از پدافند ضد هوايی اس-۳۰۰ را به معنی پايين آمدن يا از بين رفتن احتمال حمله هوايی احتمالی اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران می‌دانند، استيو آور، مدير توسعه بين‌المللی هواپيماهای اف-۳۵، به دولت و نيروی هوايی اسرائيل اطمينان داده که اين هواپيماها قابليت غلبه بر پدافند اس-۳۰۰ را دارند.

سرتيپ ليهو هاکوهن، از فرماندهان نيروی هوايی اسرائيل، هم گفت که اين نيرو «در حال آماده شدن برای رويارويی با مجموعه‌ای از سناريوها از جمله مواجهه با سيستم‌های اس-۳۰۰ است».

تحويل هواپيماهای پيشرفته و رادارگريز اف-۳۵ آمريکا به نيروی هوايی اسرائيل قرار است از پايان سال ۲۰۱۶ آغاز شود.

هواپیماهای اف-۳۵:

اسرائيل به شدت مخالف ادامه برنامه اتمی جمهوری اسلامی در شکل کنونی يا حتی بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک است که در وين ميان ايران و قدرت‌های جهانی به دست آمد.

XS
SM
MD
LG