لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

کری: تحریم‌ها به تنهایی برای مواجهه با ایران اتمی کافی نبود


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید همان زمان که باراک اوباما و حسن روحانی روند مذاکرات را احیا کردند، ایران «به کشوری در آستانه اتمی شدن، تبدیل شده بود» و برای مواجهه با این شرایط «تحریم‌ها به تنهایی کافی نبود».

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای کری که روز چهارشنبه در فیلادلفیا، در دفاع از توافق هسته اى با ایران سخنرانى می‌کرد، گفته است که در زمان از سرگیری مذاکرات همه در دستگاه حاکمه آمریکا آگاه بودند که ایران به «کشوری در آستانه اتمی شدن» تبدیل شده و اما «از آن مهم‌تر ما همان‌زمان هم به این وضعیت پاسخ داده بودیم»، چرا که ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی قرار داشت.

با این حال او می‌گوید که آمریکا، به وضوح با این واقعیت رو در رو بود که «نه تنها تحریم‌ها به تنهایی برای پایان دادن کار کافی نیستند، بلکه حتی نزدیک هم نیستند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزوده است که تحریم‌ها در کند کردن یا توقف حرکت ایران به سوی «قابلیت سلاح هسته‌ای» موفق نبوده‌اند.

آقای کری همچنین گفته است که بدون این توافق زمان دستیابی ایران به مواد لازم برای ساخت یک بمب اتمی «در حدود دو ماه» بود اما با این توافق این زمان به یک سال افزایش یافته و ایران تا یک دهه و بیشتر در همین سطح باقی خواهد ماند.

واکنش کری به حمایت سناتور میکولسکی

آقای کری همچنین روز چهارشنبه در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور در واکنش به حمایت سناتور باربارا میکولسکی از توافق هسته‌ای گفت که رأی ۳۴ سناتور در حمایت توافق هسته‌ای برای آنکه رئیس‌جمهور بتواند از حق وتوی خود استفاده کند به وضوح کافی است.

با این همه به گفته آقای کری دولت اوباما به این میزان راضی نیست و تلاش می‌کند که بیشتر به پیش رود و دیگران را به حمایت از این توافق ترغیب کند.

روز چهارشنبه با اعلام حمایت سناتور دموکرات باربارا میکولسکی از توافق هسته‌ای ایران، تعداد حامیان توافق در سنا به حدنصابی رسید که باراک اوباما بتواند از حق وتو در مقابل مخالفت احتمالی کنگره با توافق هسته‌ای ایران استفاده کنند.

توافق هسته‌ای قرار است در روز ۱۷ سپتامبر، دو هفته دیگر، به رأی گذاشته شود، و اکنون حامیان این توافق در سنا، در تلاش هستند که شمار موافقان را به ۴۱ نفر برسانند تا به این صورت برای اجرایی شدن توافق، نیازی به وتوی رئیس‌جمهور نباشد.

در میان سناتورهای دموکرات، در حال حاضر تنها دو نفر، چاک شومر و باب منندز، مخالفت علنی خود را با توافق ایران ابراز کرده‌اند.

در مجلس نمایندگان نیز حامیان به مجموع ۱۴۶ رأی نیاز دارندو تا اینجا بیش از ۹۰ نفر از دموکرات‌ها که در میان آنها گروهی از نمایندگان ارشد به چشم می‌خورند، حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG