لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۰:۱۱ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

نمایشگاه آثار جدید نیکزاد نجومی در نيويورك: تابلوهائی با داستان های مبهم و اشارات سیاسی و اجتماعی


(rm) صدا | [ 5:16 mins ]
هنرمند برجسته مقیم نیویورک نیکزاد نجومی در نمایشگاه در یکی از گالری‌های معتبر شهر، مجموعه‌ای از آثار جدید فیگوراتیو خود را به نمایش گذاشت با مفاهیم اجتماعی، و از جمله با اشاراتی به دین و سیاست، که می‌رود تا موفقیت نمایشگاه سال گذشته او در همین گالری را تکرار کند. آقای نیکزاد نجومی در مصاحبه با رادیوفردا می گوید سعی می‌کنم این سئوال را در کار خودم بگنجانم که چطور می‌شود یک کار هنری انجام داد که یک بیان سیاسی هم درش باشد. وی می افزاید که نمی خواهد مفاهیم سیاسی در کار او روشن باشند. وی می گوید که بعد از تهیه طرح اولیه در قطع کوچک، کارهای خودرا روی بوم بزرگ یک روزه اجرا می کند. نجومی موفقیت خود در محیط هنری آمریکا را ناشی از آشنا شدن به انتظارهای تماشاگر آمریکائی می داند که حاصل سی و چند سال اقامت و کار هنری در نیویورک است. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): حدود سیصدنفر، خیلی از آنها از هنردوستان ایرانی مقیم نیویورک و همچنین بسیاری از تماشاگران سخت‌کوش آمریکائی نمایشگاه‌های نقاشی معاصر شنبه شب در گالری مایک وایز Mike Weiss جمع شدند برای افتتاح نمایشگاه جدید نیکزاد نجومی، هنرمند شصت و چند ساله‌ای که از بیش از سی سال است در نیویورک زندگی و کار می‌کند. کارهای آقای نجومی در ظاهر داستان‌هائی سوررآل را بازگو می‌کنند بین چند شخصیت مکرر، نظیر مردان کراواتی، روحانیون شیعه، زنان نیمه برهنه و حیواناتی مثل سگ و خرگوش، که در رابطه‌های غیرعادی در فضائی که شبیه به یک دشت است با افقی در دوردست، معلق مانده‌اند: ترکیب کاریکاتور مانند کارها، سرعت اجرای آنها، اشاره‌های آشکار و پنهان دارد به موضوع‌ها و چهره‌های سیاسی روز. نیکزاد نجومی (نیویورک): کاری که من می‌کنم از زمان‌های گذشته این بوده که با مسائل سیاسی یک کم ارتباط دارم و سعی می‌کنم این سئوال را در کار خودم بگنجانم که چطور می‌شود یک کار هنری انجام داد که یک بیان سیاسی هم درش باشد. ب.ن.: صدای آقای نیکزاد نجومی، نقاش نیویورکی را می‌شنیدیم که در مصاحبه با رادیوفردا، جنبه سیاسی کارهای خودرا تشریح می‌کند. این کارها، ازجمله اثری که مردی کت وشلواری را در محاصره کله‌های عمامه‌به‌سر روحانیون شیعه نشان می‌دهد که در فضا معلق هستند، تماشاگر را به این فکر می‌اندازد که این کارها مفهوم سیاسی دارند یا داستانی را تعریف می‌کنند، اما ارزش هنری‌ها آنها شاید در پرهیز آنها از صراحت باشد و بیدارکردن تخیل در بیننده. آقای نیکزاد نجومی می‌گوید: نیکزاد نجومی: خواست من هم این است واقعا که خیلی روشن نباشد. اما در همین تابلوئی که تو اشاره می‌کنی، یک بیان نیمه روشنی درش هست که مبارزه‌ای هست در این تابلو هست بین مذهب و سکولاریسم، و آن آدمی که آن وسط هست یک نشانی از آدم سکولاریست دارد که در عین حال، خودش ضربه خورده است و ضربه پذیر است، در حالی که دنبال مبارزه با سمبول‌های مذهبی می‌رود. یک همچه بیان گنگی در خود متن هم بوده که این کار را انجام دادم. ب.ن.: آقای نجومی یکی از تابلوهای خود به نام تغییر واقعیت را تشریح می‌کند، که از یکسو داستانی بودن کار و از سوی دیگر مبهم بودن داستان را نشان می‌دهد. نیکزاد نجومی: یک کاری هست به نام تغییر واقعیت. این تغییر واقعیت مردی را نشان می‌دهد که دولا شده است و به یک چاهی نگاه می‌کند واز روی این چاه و از روی سر این آدم یک خرگوش هست که سوار بر سگی است و این یک حرکت پرشی دارد که احتمالا اگر دست نپرد می‌افتد توی آن چاه. خود این تصویر یک بیان شاعرانه دارد در عین حال که نگاه مرد به توی چاه هم واقعیتی را دارد می‌گوید که خیلی روشن است. ب.ن.: آقای نجومی این صحنه‌های نیمه‌تئاتری، نیمه کاریکاتور گونه سوررالیستی خود را روی بوم‌های بزرگ با رنگ‌های محدود اجرا می‌کند اما اجرای آنها حسی از شتاب را به بیننده القا می‌کند که یکی از جنبه‌های گیرای این کارهاست. نیکزاد نجومی، می‌گوید بعد از آنکه مثل نقاشان سنتی روی طرح‌ها با کولاژ و تکنیک‌های دیگر چند هفته در قطع کوچک کارکرد، آن را سریعا روی بوم می‌برد. نیکزاد نجومی: بهترین کاری که من می‌توانم انجام بدهم این است که در یک روز این کار را انجام بدهم. اگر این اتفاق بیافتد در یک روز، یعنی از اول تا آخر شروع کنم و همه چی درست در بیاید، کارموفقی است. روش کارم این است که... معمولا از وسط کار آدم شروع می‌کند یا از بالا شروع می‌کند. من از پائین کار شروع می‌کنم و به ترتیب می‌آیم بالا در نتیجه این ریزش‌های رنگ را که می‌بینید کنترل نشده است یعنی همیجوری است خود به خود می‌آید پائین و من دیگر کاری به آنها ندارم و هرجا افتاد، افتاد. ب.ن.: آثار نجومی در سالهای اخیر مجموعه‌داران آمریکائی را به خود کشیده است و هرچند شب‌های افتتاح نمایشگاه‌های او جمعیت کثیری از هنردوستان ایرانی را می‌بینیم، اما خریداران اصلی را موسسات آمریکائی و مجموعه‌دارها از سراسر آمریکا تشکیل می‌دهند که به موضوع‌های سیاسی و اشارات نیکزاد نجومی به وقایع روز جلب می‌شوند. نجومی موفقیت خود در آمریکا را ناشی از آشنا شدن با سلیقه‌ها و انتظارهای تماشاگر آمریکائی می‌داند. نیکزاد نجومی: یک مقدار زیادی‌اش بستگی به آشنائی من به شرایط محیط اینجا دارد و همانطور که می‌دانید من سالهای زیادی اینجا زندگی می‌کنم، و با موقعیت‌های art اینجا آشنا هستم و یک مدت طول کشید تا بتوانم به اصطلاح عرضه کار را به ترتیبی انجام بدهم که آمریکائی‌ها و شاید محیط هنری نیویورک بتواند با آن برخورد مثبت داشته باشد. فراموش نکنید که شرایط امروز نیویورک در کار هنری این است که مردم دنبال یک گفتگوئی هستند در کار، دیگر خسته شده‌اند از مینیمالیسم و installation (چیدمان) و کارهای دیگر ابستره. یک جور گفتگو و یک جور داستان دوست دارند ببینند.
XS
SM
MD
LG