لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

رویترز: اقدام هماهنگ اروپایی‌ها علیه «جاسوسان سایبری ایرانی»


بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های اروپایی اقداماتی هماهنگ را علیه یک گروه جاسوسی فضای مجازی که ممکن است با سپاه پاسداران در ارتباط باشد، آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش خود را بر اساس تحقیقات یک گروه امنیت سایبری منتشر کرده است.

کارشناسان امنیت فضای مجازی، این گروه را با نام «راکت کیتن» (بچه گربه موشکی) شناسایی و ردپای فعالیت‌های آن را از آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی دنبال کرده‌اند.

در فهرست کسانی که هدف جاسوسی مجازی قرار گرفته‌اند از مقام‌های کشورهایی مانند عربستان سعودی، پیمان آتلانتیک شمالی یا دانشمندان هسته‌ای اسرائیل را می‌توان دید.

اما به گفته شرکتی ‌آمریکایی‌اسرائیلی که فعالیت‌های «راکت کیتن» را دنبال می‌کند، این «گروه ایرانی» از مقام‌های کشور هم‌پیمان خود، ونزوئلا، نیز جاسوسی کرده است.

مخالفان ایرانی حکومت از دیگر کسانی بوده‌اند که هدف قرار گرفته‌اند. حتی همسران فرماندهان نظامی برخی کشورها که از آنها نامی برده نشده، نیز در این فهرست قرار دارند.

شرکت امنیت سایبری «چک‌پوینت» ۱۸ آبان ماه گفته است مجموع ۱۶۰۰ مورد جاسوسی اینترنتی را شناسایی کرده است.

مدیر گروه تحقیقاتی این شرکت آمریکایی‌اسرائیلی می‌گوید «به عقیده ما این حملات بسیار شبیه حملاتی‌ست که پیش از این سپاه پاسداران ایران انجام داده بود».

با این همه دیگر محققان فضای مجازی، از بیان علنی ارتباط مستقیم این دو، خودداری کرده‌اند.

گروهی که با عنوان «راکت کیتن» شناسایی شده، در تهران با دسترسی پیدا کردن به کامپیوترهایی در اروپا برای انجام «حملات» و «جاسوسی‌های» خود استفاده کرده‌ است.

شرکت «چک‌پوینت» می‌گوید مقام‌های مسئول در اروپا را از جریان باخبر کرده است.

به نظر می‌رسد سرورهای «فرماندهی و کنترل» در اروپا، واقع در بریتانیا، آلمان و هلند، هدف قرار گرفته‌اند. بر پایه گزارش رویترز مقام‌های این کشورها، نیروهای ویژه خود را با مراکز نگهداری این سرورها فرستاده‌اند. گفته شده با اقداماتی، جلوی فعالیت‌های «راکت کیتن» برای دست‌کم چند ماه گرفته شده است.

مقام‌های پلیس اروپا و پلیس فدرال آمریکا، از اظهار نظر فوری در مورد گزارش «چک‌پوینت» که از سوی رویترز بازتاب پیدا کرده، خودداری کرده‌اند. یک مقام امنیت داخلی اسرائیل نیز تنها گفته است که آنها از فعالیت‌های گروه جاسوسی سایبری باخبر هستند.

رویترز با یکی از سخنگویان سپاه پاسداران ایران در تهران تماس گرفته است که این مقام نیز از واکنش به گزارش منتشر شده خودداری کرده است.

وزارت خارجه ایران هم هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

چند روز پیش از انتشار گزارش رویترز، روزنامه آمریکایی وال استریت گزارش داده بود که ایمیل و صفحه شخصی «چند مقام در وزارت خارجه آمریکا» در هفته‌های اخیر به دست نیروهای سایبری سپاه پاسداران هک شده است.

ایران خود پیشتر هدف حملات سایبری بوده است که برخی از مهم‌ترین آنها مانند ویروس «استاکس‌نت»، بنا بر گزارش‌ها، در اسرائیل و آمریکا تهیه شده و گسترش پیدا کرده است.

از سوی دیگر پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی نیز در مورد «حملات پیچیده» هکرهایی از ایران، «هشدار داده است».

XS
SM
MD
LG