لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۶

واکنش پوتین به سرنگونی جنگنده روسی: «خنجر از پشت»


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز سه‌شنبه، سوم آذرماه، در واکنشی شدیداللحن به سرنگونی جنگنده روسی در خاک سوریه، انگشت اتهام را به سوی ترکیه گرفته و این اتفاق را «خنجر خوردن از پشت» توصیف کرد.

دولت ترکیه پیش از ظهر سه‌شنبه اعلام کرد که یک جنگنده ناشناس را به دلیل نقض حریم هوایی کشورش پس از چندین بار اخطار سرنگون کرده است.

ساعتی بعد وزارت دفاع روسیه رسما اعلام کرد که این جنگنده از آن روسیه بوده و در داخل مرزهای سوریه سقوط کرده است.

این نکته‌ای است که، به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین نیز در واکنش رسمی خود در سوچی به آن اشاره کرده و گفته است که جنگنده سرنگون‌شده یک کیلومتر «داخل» خاک سوریه بوده، نه در حریم هوایی ترکیه.

به گفته آقای پوتین که هم‌اکنون در سوچی روسیه به سر می‌برد این جنگنده سوخوی ۲۴ «چهار کیلومتر» داخل خاک سوریه سقوط کرده است.

در پی سرنگونی جنگنده روسی در مرز ترکیه و سوریه، حال آقای پوتین این واقعه را دارای عواقب وخیم برای روابط دو کشور پیش‌بینی کرد.

همزمان ترکیه در واکنش گفته است که حق دفاع از خود را برای خود محفوظ می‌داند.

به گزارش رویترز، ولادیمیرپوتین روز سه‌شنبه بعدازظهر سرنگونی جنگنده این کشور به دست ارتش ترکیه را «خنجری به پشت» روسیه خواند و گفت که این رویداد روابط دو کشور را با «عواقب وخیمی» روبه‌رو خواهد کرد.

پوتین افزود که ترکیه با فراخواندن ناتو به تشکیل نشست اضطراری طوری «رفتار می‌کند که انگار ما خود جنگنده‌مان را سرنگون کرده‌ایم، نه آنها».

ولادیمیر پوتین همچنین ترکیه را تلویحا به کمک مالی به گروه حکومت اسلامی (داعش) متهم کرده و گفت که «مقدار زیادی نفت در دست این گروه در سوریه به قلمرو ترکیه وارد می‌شود».

در همین حال خبرگزاری ایتارتاس از احضار وابسته نظامی ترکیه در مسکو به وزارت دفاع روسیه خبر داده است.

اما در ترکیه احمد داووداوغلو، نخست وزیر این کشور، در سخنانی در آنکارا گفت که این کشور حق دفاع از خود را در مقابل نقض حریم هوایی‌اش برای خود محفوظ می‌داند و تنها پس از اخطارهای مکرر به این جنگنده حمله کرده است.

نخست وزیر ترکیه افزود جهان باید بداند که ترکیه «هرچه را لازم باشد» برای تضمین امنیت کشورش خواهد کرد.

گفتگوی محمد ضرغامی با حبیب حسینی فر،کارشناس مسایل خاورمیانه در مورد سرنگونی جنگنده روسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00
لینک مستقیم

نخست وزیرترکیه همچنین گفت که این کشور با سایر اعضای پیمان ناتو بر سر تحولات تازه در مرز سوریه در حال مشورت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است پیمان ناتو به درخواست ترکیه روز سه‌شنبه جلسه‌ای اضطراری در بروکسل تشکیل دهد تا ترکیه «اعضای ناتو را از سرنگونی جنگنده روسی مطلع کند.»

XS
SM
MD
LG