لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

کاخ سفید: ایران درباره آزادی فوری ملوانان آمریکایی اطمینان داده است


گفته می شود که ملوانان آمریکایی سوار قایق های گشتی از نوع ریوراین بوده اند. (عکس آرشیو)
گفته می شود که ملوانان آمریکایی سوار قایق های گشتی از نوع ریوراین بوده اند. (عکس آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که ۱۰ ملوان آمریکایی به همراه دو قایق نیروی دریایی این کشور روز سه شنبه ۲۲ دی‌ماه در خلیج فارس توسط نیروهای ایرانی بازداشت شده‌اند و سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، ایران اطمینان داده که این ملوانان به زودی اجازه خواهند یافت به مسیرشان ادامه دهند.

جاش ارنست به شبکه تلویزیونی «سی ان ان» گفته است: «ایرانی‌ها به ما اطمینان داده‌اند که خدمه و قایق‌ها به زودی اجازه خواهند یافت تا به مسیر خود ادامه دهند.»

با این حال، دو مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، بعید به نظر می‌رسد ایران این ملوانان را شبانه آزاد کند.

رویترز می‌گوید با توجه به شرایط حساس در آستانه اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، ایران و آمریکا تمایلی به ایجاد تنش در این خصوص ندارند.

پیشتر رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که روز سه شنبه ۱۰ ملوان آمریکایی به همراه دو قایق خود در نزدیکی جزیره فارسی در خلیج فارس بازداشت شده‌اند.

به دنبال این گزارش‌ها سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که این قایق‌ها بین کویت و بحرین در حرکت بودند که تماس با آن‌ها قطع شد.

پیتر کوک اضافه کرده است: «یکی از دو قایق گشت‌زنی ملوانان آمریکایی بین مسیر کویت و بحرین و در نزدیکی جزیره فارسی دچار مشکل فنی می‌شود و تماس آن‌ها با مرکز قطع شده است.»

سخنگوی پنتاگون در ادامه گفته است: «ما با ایران در تماس بوده‌ایم و این اطمینان را از آن‌ها گرفته‌ایم که ملوانان همراه با قایق‌هایشان به زودی برگردانده خواهند شد».

به گزارش رویترز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی‌اش این اطمینان را داده است

به گزارش «سی‌ان‌ان»، در همین حال یک مقام آمریکایی نیز گفته است، با ملوانانی که در اختیار نیروهای ایران هستند، تماس تلفنی برقرار شده است و قرار است آن‌ها بامداد فردا و با روشن شدن هوا در آب‌ها بین المللی در خلیج فارس آزاد شوند.

بیانیه سپاه

نیروی دریایی سپاه پاسداران نیر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ۱۰ ملوان آمریکایی را بازداشت کرده است و این ملوانان در محلی امن و در سلامت کامل هستند.

در بیانیه سپاه آمده است: «در ساعت۱۶:۳۰ سه‌شنبه دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.»

سپاه پاسداران همچنین اعلام کرده است ملوانان امریکایی شامل ۹ مرد و یک زن هستند که «با برخورد اسلامی رزمندگان اسلام منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل به سر می‌برند و درمحل مناسب مستقر شده‌اند.»

​رویداد روز سه‌شنبه پس از آن رخ می‌دهد که ایالات متحده تصاویری از «موشک‌پرانی» آزمایشی ایران را در نزدیکی یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس منتشر کرده است. واقعه‌ای که در اواخر دسامبر رخ داده است. اما سپاه پاسداران این موضوع را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG