(rm) صدا | [ 7:08 mins ]
چهار آهنگساز برای پنج فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم هستند. «موسیقی 21» در گزارش امروز خود نگاهی دارد به کار این موسیقیدانان و گزینشهای امسال آکادمی هنر و علوم سینمای آمریکا برای تجلیل در مراسم اهدای جوائز که دو هفته دیگر در لس آنجلس برگزار خواهد شد. جالب است که سه نامزد این جایزه یا برای اولین بار است که برای هالیوود کار میکنند و یا برای اولین بار است که برای اسکار نامزد میشوند و مستقل و غیروابسته هستند و در آنسوی دیگر، جان ویلیامز قرار دارد پیر موسیقی متن فیلم های عظیم که برای دو فیلم نامزد شده است. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): از آنجا که موسیقیدان پرکار و سالخورده آمریکا آقای جان ویلیامز برای دو فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین آهنگساز شده است، امسال به جای پنج نامزد، فقط نام چهار نامزد برای جایزه آهنگسازی مطرح است. آقای جان ویلیامز به خاطر ساختن موسیقی فیلم مونیخ از استیون اسپیلبرگ، نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. در این فیلم آهنگساز با استفاده از سازهای غیرغربی، الهامی از موسیقی خاورمیانه عرضه میکند.
فیلم دیگری که جان ویلیامز برای آن نامزد اسکار است، فیلم هنرمندانه خاطرات یک گیشا است از راب مارشال، که در اینجا هم مانند فیلم مونیخ، با فضائی غیرغربی روبرو هستیم و جان ویلیامز از سازهای ژاپنی برای فضاسازی استفاده میکند ولی برای خلق احساسهای کلیدی، از تکنوازی دو هنرمند برجسته بینالمللی موسیقی کلاسیک بهره میگیرد، یویو ما نوازنده ویلنسل و ایزاک پرلمن نوازنده ویلن.
جان ویلیامز علاوه بر دو فیلمی که نامزد دریافت جایزه اسکار هستند، در سال 2005 سال پرکاری را پشت سر گذاشت زیرا برای دو فیلم سنگین و پرخرج دیگر نیز موسیقی نوشت: فصل سوم و آخرین فیلم از مجموعه استار وارز یا جنگ ستارگان و همچنین فیلم جنگ دنیاها از استیون اسپیلبرگ براساس داستان تخیلی اچ جی ولز.
نامزد دیگر جایزه اسکار آهنگسازی فیلم، آقای آلبرتو ایگلسیاس است، که موسیقی متن فیلم همیشه باغبان یا Constant Gardner را نوشته است، کار به یاد ماندنی کارگردان برجسته برزیلی Fernando Meirelles بر اساس رمانی از جان لو کاره.
در اینجا نیز، آهنگساز با توسل به سازهای آفریقائی به ساختن فضائی غیرغربی پرداخته است. کار آقای البرتو ایگلسیاس، آهنگساز اسپانیائی به خاطر فیلمهای کارگردان صاحب سبک اسپانیائی پدرو المدور، از جمله فیلمهای تحصیل بد Bad Education، و با او حرف بزن Talk to Her به سینماروهای جهان شناسانده شد. در فیلم همیشه باغبان، که داستان آن به توطئهای برای سرپوش گذاشتن به روی نتایج منفی آزمایش یک دارو در آفریقا مربوط است، آهگساز صداهای موسیقی جاز را با صدای سازهای کوبهای و بادی آفریقائی ترکیب کرده است.
وقتی به بیان فشارهای عاطفی قهرمان داستان میرسد، آقای ایگلسیاس، در نخستین تجربه خود برای نوشتن موسیقی یک فیلم هالیوودی، به سازهای زهی روی میآورد و پیانوئی که آکورد را در فضای غمانگیز همسرایان مینوازد.
نامزد دیگر جایزه اسکار بهترین آهنگساز، هنرمند آرژانتینی گوستاوو سانتا اولالا Gustavo Santaolalla است برای فیلم بروکبک ماونتین Brokeback Mountain یا کوه بروکبک، داستان عشق دو کارگر گاوداری در دهه 1950 در کوههای وایومینگ در غرب آمریکا.
آهنگساز برای موسیقی متن این فیلم بیشتر از هنر خود به عنوان یک گیتاریست بهره برده است و در مصاحبهای توضیح داد که وقتی انگ لی برای نخستین بار با او ملاقات کرد به جای حرف زدن برای انگ لی گیتار زد.
آقای گوستاو سانتا اولالا همچنین اشاره کرد که این فیلم که داستان آن در غرب آمریکا میگذرد و یک وسترن مدرن است را یک کارگردان چینی ساخته است، با استفاده از یک فیلمبردار مکزیکی و یک آهنگساز آرژانتینی! ا
نامزد دیگر جایزه اسکار بهترین موسیقی متن فیلم، داریو ماریاندلی آهنگساز ایتالیائی است به خاطر فیلم بریتانیائی غرور و تعصب. ماریاندلی نیز از آهنگسازان پرکار سال 2005 بود به طوریکه علاوه بر فیلم غرور و تعصب، موسیقی متن شش فیلم دیگر را نیز نوشت، ازجمله فیلم هالیوودی برادران گریم، فیلم تیراندازی به سگها، و فیلم V for Vendatta.
در فیلم غرور و تعصب، تاکید بر تکنوازی پیانو هنرمند فرانسوی Jean-Yves Thibaudet است که تقریبا در تمام صحنهها یا به تنهائی یا همراه با سازهای زهی شنیده میشود.
تم کلی که در نامزدهای دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم میتوان پیدا کرد، مستقل بودن آنهاست، غیر از البته جان ویلیامز که خودی ترین موسیقیدان هالیوود است.