لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

هیلاری کلینتون مقررات مربوط به ارسال‌ ای‌میل را «رعایت نکرده است»


رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری زمانی که وزیر خارجه بود با استفاده از یک ای ميل شخصی مقررات این وزارتخانه را نقض کرده و حاضر نشده است با تحقیقات اداره بازرس فدرال آمریکا همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفاده خانم کلینتون از يک سیستم ای‌ميل شخصی که سرورهای آن در منزل او در نیویورک بود برای مکاتبه‌های دولتی موضوع تحقیقات متعددی است و از مدتها پیش روی کارزار انتخاباتی او سایه انداخته است.

گزارش اداره بازرسی دولتی آمریکا خاطر نشان می‌کند که سیستم‌ ای‌میل وزارت خارجه آمریکا مدتها قبل از شروع دوران وزارت خانم کلینتون «ضعف‌های ساختاری» داشته ولی اين گزارش از خانم کلینتون به خاطر استفاده از‌ ای‌میل شخصی برای امور دولتی و تحویل ندادن سریع مدارک مورد نیاز برای تحقیقات انتقاد می‌کند.

در بخشی از گزارش اداره بازرسی دولتی آمریکا که در رسانه‌های این کشور منتشر شده گفته می‌شود: «خانم کلینتون حداقل می‌بایست قبل از ترک مسئولیت دولتی خود تمامی‌ ای‌میل‌های اداری را تحویل می‌داد و چون این کار را نکرد در نتیجه مقررات وزارت خارجه و قوانین مربوط به اسناد دولت فدرال را نقض کرده است».

در بخش دیگری از گزارش اداره بازرسی فدرال آمریکا که روز چهارشنبه پنجم خرداد در اختیار اعضای کنگره قرار گرفت، گفته می‌شود که در این تحقیقات با جان کری وزیر خارجه فعلی و کاندولیزا رایس، کالین پاول و مادلین آلبرایت، وزیران خارجه پیشین، نيز مصاحبه‌هایی انجام شده است.

وبسایت تحلیلی «پولیتیکو»، اولین رسانه‌ای که گزارش این تحقیقات را منتشر کرده است، می‌افزاید خانم کلینتون و معاونان او از جمله چریل میلز، جک سالیوان و هما محمود عابدین از انجام مصاحبه برای این تحقیقات امتناع کرده‌اند.

هیلاری کلینتون به خاطر استفاده از‌ ای‌میل شخصی در دوره وزارت امور خارجه آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ مورد انتقاد قرار گرفته است. در حال حاضر اف‌بی‌آی نیز در مورد احتمال نقض قانون از سوی خانم کلینتون مشغول تحقیق است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز که نسخه‌ای از گزارش ۷۸ صفحه‌ای اداره بازرسی فدرال را در اختیار دارد به نقل از این گزارش می‌نویسد که با وجود «ضعف‌های ساختاری» در سیستم‌ ای‌میل وزارت خارجه آمریکا، خانم کلینتون هیچگاه در این مورد نظر مسئولان ارشد امور ارتباطی وزارتخانه را جویا نشد که بدون شک به خاطر خطرهای امنیتی با استفاده او از‌ ای‌میل شخصی مخالفت می‌کردند.

اداره بازرسی فدرال آمریکا در بخش دیگری از گزارش خود می افزاید: «در دوران وزارت خانم کلینتون ضوابط و دستورالعمل‌ها در مورد ارتباطات اداری مشخص و دقیق‌تر شده بود. در نتیجه روش برخورد خانم کلینتون با امنیت سایبری نیز باید متناسب با این تغییرات مورد ارزیابی قرار گیرد».

خانم کلینتون در کارزار انتخاباتی خود پذیرفت که استفاده از یک سیستم‌ ای‌میل شخصی اشتباه بوده ولی تاکید کرد که در آن دوره از‌ ای‌میل شخصی برای ارسال و دریافت هیچ مدرک محرمانه‌ای استفاده نکرده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، همزمان با انتشار این گزارش گفت که کار روی بهبود سیستم‌ ای‌میل و مدیریت مدارک این وزارتخانه در جریان است.

او افزود: «شکی نیست که سیستم مکاتبات و مدیریت مدارک این وزارتخانه مشکلاتی داشته و سابقه آن به چندین دولت قبلی باز می‌گردد».

به گفته آقای تونر، وزارت خارجه با این نتیجه گیری موافق است که مقررات این نهاد در دولت‌های قبلی نیز به خوبی رعایت نشده است.

هر چند تحقیقات اداره بازرسی فدرال آمریکا در مورد روش‌های استفاده از‌ ای‌میل و نگهداری مدارک وزارت خارجه آمریکا با برملا شدن استفاده هیلاری کلینتون از‌ ای‌میل شخصی آغاز شد ولی دوران وزارت پنج وزیر خارجه آمریکا را در بر می‌گیرد.

در بخش دیگری از گزارش اداره بازرسی فدرال آمریکا گفته می‌شود که وزارت خارجه و وزیران مسئول این نهاد در تشخیص و اصلاح ضعف‌های قانونی در امنیت سایبری، به خصوص مواردی که به ارتباطات مقامات ارشد مربوط می‌شود، بسیار کند عمل کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG