لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۱

آمریکا: ایران همچنان بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است


وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت «تروریسم جهانی»، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان» در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا که روز پنجشنبه ۱۳ خرداد منتشر شد، آمده که ایران از طریق «ارائه کمک‌های مالی و آموزش و تجهیز گروه‌های افراطی مانند حزب‌الله لبنان»، به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم دنیا شناخته می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین ادامه استفاده از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای «اجرای اهداف جمهوری اسلامی در سیاست خارجی» که «موجب بی‌ثباتی در سرتاسر خاورمیانه» می‌شود، به عنوان یکی دیگر از دلایل قرار داشتن نام ایران در صدر این فهرست نام برده است.

به جز این، حمایت از دولت بشار اسد در سوریه نیز یکی دیگر از دلایل صدرنشینی ایران در فهرست دولت‌های تروریستی دنیا در سال ۲۰۱۵ عنوان شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده که ایران به جز حمایت مالی و تجهیز حزب‌الله لبنان و دولت بشار اسد، تامین تجهیزات و تسلیحات شبه‌نظامیان در بحرین را بر عهده دارد و همچنان به گروه‌های ضد اسرائیلی مانند حماس کمک می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین مظنون به حمایت از شبه‌نظامیان شیعه حوثی در یمن است هرچند در گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریکا به این ارتباط اشاره‌ای نشده است.

سوریه و سودان نیز پس از ایران در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار دارند هرچند به دنبال عادی سازی نسبی روابط میان واشینگتن و هاوانا، کوبا از این فهرست خارج شده است.

آمریکا در حالی همچنان ایران را بزرگترین دولت حامی تروریسم دنیا در سال ۲۰۱۵ می‌داند که در این سال موفق شد در کنار دیگر قدرت‌های جهانی به توافقی نهایی بر سر برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی دست یابد که به کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شد. با وجود این، تحریم‌های مرتبط با حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر آمریکا علیه ایران همچنان پابرجاست.

ز سوی دیگر، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از آمریکا به عنوان «حامی تروریسم» نام می‌برد.

کاهش حملات تروریستی در سطح جهان

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته شده که حملات تروریستی در جهان طی سال ۲۰۱۵، «۱۳ درصد کاهش» داشته است.

این برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ است که وزارت امور خارجه آمریکا از کاهش میزان جهانی حملات تروریستی خبر می‌دهد.

در این گزارش در عین حال از گروه حکومت اسلامی (داعش) به عنوان بزرگترین تهدید تروریستی جهان نام برده شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا از افغانستان، عراق، پاکستان، منطقه سینا، سومالی، سوریه، لیبی، جنوب فیلیپین، یمن و بخش‌هایی از کلمبیا و ونزوئلا به عنوان «پناهگاه‌های امن تروریستی» در دنیا نام برده است.

XS
SM
MD
LG